Kerst in Sydney

23 december 2013 - Sydney, Australië

Maandag 23 december. Ik ben aangekomen in Sydney, helaas weer terug van Fiji. Op het vliegveld moest ik nog even geld pinnen, omdat ik met de taxi naar het hostel moest. Het was al laat in de avond en ik was behoorlijk moe. Ik ga eerst naar een pinautomaat, maar mijn pasje ging heel langzaam naar pinnen en er kwam niets op het scherm. Ik vertrouwde het niet, dus ging op zoek naar een ander pinautomaat. Ik daar weer geprobeerd maar hetzelfde verhaal. Alleen kwam hier mijn pasje niet meer naar buiten. Shit, zomaar ingeslikt. Ik naar een man die daar werkte vragen of hij me kon helpen. Nee, ik moet morgen maar naar de bank bellen. Uh ja, daar heb ik nu niks aan. Ik sta nu zonder geld. Ja zegt hij zo mooi. De laatste tijd slikken deze automaten heel veel pasjes in! Ja hallo, hang er dan een blaadje op dat het niet goed werkt! Ik durfde dus ook niet meer met mijn Nederlandse pas te proberen. Ik moest mijn beltegoed nog opwaarderen omdat die was vervallen toen ik in Fiji was. Ik daar naar een computer op het vliegveld. Is deze site daar geblokkeerd. Natuurlijk, daar stond ik dan zonder geld en telefoon. Ik uiteindelijk bij een vrouw gevraagd en ik mocht met pijn en moeite bij haar even op de computer mijn beltegoed opwaarderen. Daarna liep ik naar de taxi’s toe. Ik vroeg voor een taxi van 36 dollar naar het hostel. Want dat heb ik elke keer betaald. Begon die man helemaal op me te schelden dat ik aan het liegen was want dat zou nooit kunnen. Nou ik heb het toch altijd betaald. Het zou me 85 dollar gaan kosten naar het hostel. Jemig wat een gek. Welkom terug in Australië, mis Fiji nu al qua mensen en waar je een half uur in de taxi zit voor 3 euro. Hij ging daarna ook fijn alle taxichauffeurs langslopen om te zeggen dat ik een bedrieger was! Uiteindelijk,  nadat het me even allemaal teveel was geworden, ben ik toch maar in de taxi gestapt (wel bij iemand anders) en gevraagd of hij langs een pinautomaat wilde rijden. Hij zag dat ik helemaal overstuur was en zei dat hij een pinautomaat in de taxi had gelukkig. Eenmaal bij het hostel aangekomen, stond Heleen al op me te wachten. We zijn samen naar de supermarkt nog gegaan om 22.30 uur. Daarna terug in het hostel lag ik met 1 ander meisje (Ilona) op de kamer. Toen we rond 2.00 uur wilden gaan slapen, kwamen nog 2 meiden inchecken die bij ons op de kamer lagen. We waren meteen weer helemaal wakker, want ze kwamen niet bepaald zacht binnen. Uiteindelijk om 04.00 uur gaan slapen. Dit was me het dagje wel zeg!

Dinsdag ben ik met Ilona samen boodschappen gaan doen voor kerst, omdat de winkels allemaal gesloten zouden zijn de komende dagen. Ik heb me een broodje subway gehaald voor mijn kerstdiner en nog een tompoes zodat ik toch iets extra’s heb met kerst :p. vandaag was verder een rustige dag. ’s Avonds zijn veel meiden van het hostel bij ons op de kamer komen zitten omdat wij een bank op de kamer hebben.

Woensdag hadden we om 11.00 uur een kerstbrunch in het hostel. We kregen roerei, 2 broodjes, een croissantje, brood en een mini muffin. Je was wel verplicht om een kerstmuts te hebben, het was  heel gezellig. Nog altijd geen kerstgevoel omdat het gewoon niet klopt met de temperatuur, maar toch een leuke morgen. ’s Middags ben ik met een aantal meiden naar de bioscoop gegaan in Sydney. We dachten dat daar met kerst wel niks te doen zou zijn, maar helaas. Er stond een extreem lange rij voor de kassa. We waren nog net op tijd voordat de film begon. Daarna weer terug met de ferry en zijn we gaan eten. Mijn kerstdiner: een broodje met Nederlandse hagelslag! Iedereen heeft verder weer de hele avond bij ons op de kamer gezeten.

Donderdag 26 december zijn we buiten in de tuin gaan ontbijten. Het was vandaag een hele warme dag. ’s Middags ben ik met Ilona, Madolyn en nog een meisje naar het strand gegaan. Hier hebben we ook nog leuke kerstfoto’s gemaakt met de kerstmutsen op. Het was behoorlijk druk op het strand. ’s Avonds hadden we om 18.00 uur een bring your own (byo) BBQ. Voor een groep werd het georganiseerd en andere mensen konden gewoon komen met hun eigen spullen. Dat hadden wij dus

allemaal gedaan. Alleen konden wij geen gebruik maken van de grote BBQ omdat die voor de groep werd gebruikt. Een paar mensen hadden een eigen gasbrander bij zich waar we een pan op hebben gezet. Hier hebben we uiteindelijk met zo’n 20 mensen mee moeten BBQ ‘en. ’s Avonds laat had ik met pap en mam afgesproken dat ik op skype zou komen als bij ons thuis het kerstdiner met de familie Didden bezig was. Ik heb 1.5 uur thuis op de laptop op de kast gestaan en ben zo toch een beetje met kerst thuis erbij geweest. Thuis was iedereen lekkere hapjes aan het eten, ik lekker aan de chocola.

Vrijdag ben ik met een aantal meiden om 13.00 uur vertrokken met de bus, boot, trein, trein, bus om een paar uur later bij een soort industrieterrein uit te komen. Hier lag namelijk een Nederlandse winkel ’t Winkeltje. We verlangden al zo lang naar een frikandel dat we het reizen er dubbel en dik voor over hadden. We kwamen om 16.00 uur in de winkel aan en gingen naar de snackbar. We wisten dat de winkel maar tot 16.30 uur open was, dus we zouden nog een half uur hebben. Helaas kregen we te horen dat de snackbar een half uur voor sluitingstijd gesloten werd! Dat stond niet op de site. We waren behoorlijk aan het balen. Ik had zo’n zin in een kaassoufflé of een frikandel en we hadden er zo lang voor gereisd. Uiteindelijk wilde de vrouw alleen een paar kroketten maken. Nou ja, alles beter dan niks. Het smaakte heerlijk na bijna 4 maanden! Daarna hebben we nog allemaal inkopen gedaan en het was echt fantastisch. We konden zo genieten van een winkel vol Nederlandse spullen! Er waren zelfs nog pepernoten te koop. Ik heb uiteindelijk het volgende gekocht: banketstaaf, drop, stophoest, vlokken, tuc koekjes en krakelingen. Mijn dag was helemaal goed! Daarna kon onze terugreis weer beginnen. We kwamen rond 21.00 uur weer in het hostel aan. Het was een lange dag reizen, maar we zouden het allemaal zo weer doen. Ik heb nog even met een groep in de woonkamer tv gekeken en om 21.30 uur kwam Mieke aan in het hostel. We sliepen helaas niet op dezelfde kamer. Iedereen is weer bij ons komen zitten ’s avonds.

Zaterdag heb ik ’s morgens lekker gegeten met een stukje banketstaaf. Dat smaakte heerlijk, beetje late sinterklaas. ’s Middags ben ik met Mieke, Jannie en Belinda samen naar het strand gegaan. ’s Avonds ben ik met een groepje meiden lekker friet gaan halen en iemand had nu Nederlandse mayonaise, curry en saté saus. Dat smaakte ook weer eens super. Je gaat veel kleine dingetjes heel erg missen. ’s Avonds hebben we nog lang in de tuin gezeten.

Zondag had ik met Lu afgesproken in Manly. Ik kwam er deze week heel toevallig achter dat hij ook in Sydney bleek te zijn. Dit was de jongen die ik in Fiji op het Bounty Island had leren kennen, die zei dat ik de peettante uit Nederland zou worden als hij ooit een kind zou krijgen, haha. We hadden bij de ferry afgesproken. Hij was samen met zijn vrouw en nog een vriendin uit Taiwan. We zijn naar het strand gegaan en hebben een hele tijd gezellig zitten bijkletsen. Alleen was het een beetje lullig, want zijn vrouw spreekt geen Engels, dus zij verstond ons de hele tijd niet. Wij hadden de grootste lol.   Het was heel leuk om hem heel toevallig weer gezien te hebben. We hebben nog wat foto’s gemaakt en daarna zijn ze weer vertrokken. Ik heb wel met ze afgesproken dat ik ze ooit in Taiwan zal gaan opzoeken. (mijn terugvlucht gaat toch via Taiwan).  ’s Avonds hadden Mieke, Arlene en ik zin in pizza. Het is een kwartier lopen bij ons vandaan, maar we hadden allemaal geen zin om te gaan halen. Bezorgen zou gratis zijn, dus we wilden dat gaan doen. We hadden alleen alle 3 problemen met de website en zijn heel vaak opnieuw moeten beginnen. Na dus letterlijk bijna 2 uur hiermee bezig te zijn geweest hebben we de bestelling kunnen doorvoeren. We hebben dit lekker in de keuken gegeten. ’s Avonds zijn weer tot 02.30 uur mensen bij ons op de kamer geweest.

1. Marij Prickartz:
    15 februari 2014
    Ben benieuwd naar je volgende reis
    Gr. Marij
  2. Jose Steengraver:
    21 februari 2014
    have read your adventures I am very envious of you, hope to read more of your next trip