Jarig in Zuid-Afrika! En het Kruger Park

8 mei 2014 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Donderdag 8 mei had ik een hele lange reisdag voor de boeg. Ik heb maar een half uurtje gisteravond kunnen slapen omdat ik om 00.00 uur weer op moest staan. Om 01.00 uur vertrok ik met een taxi vanaf het hotel naar het vliegveld. Pff hier moest ik 1.5 uur in de rij staan bij de incheckbalie, dit schoot echt niet op. Om 04.30 uur zou mijn vliegtuig vertrekken, maar we hadden vertraging van 3 kwartier. Ik had een tussenlanding in Abu Dhabi waarbij ik 2 uur de tijd zou hebben. Dit was nu dus door de vertraging niet het geval. Ik had heel snel iets lekkers gekocht en daarna heb ik als een gek weer over het enorme vliegveld kunnen rennen naar een andere terminal. Er stond een tijd fout vermeld op een van de schermen, dus ik dacht dat ik nog genoeg tijd had. Toen ik aan kwam rennen, stond de laatste bus om naar het vliegveld te rijden te wachten. Gelukkig was ik niet de laatste. Hierna was het nog een hele lange vlucht. Ik kwam om 16.00 uur lokale tijd aan in Johannesburg. Hier heb ik langer dan een uur bij de douane in de rij gestaan. Toen ik daar doorheen was, waren ze al alle koffers van de band aan het afhalen om weg te brengen! Hallo, ik kan er niks aan doen dat zij van de 15 balies er maar 4 open hebben bij de douane.  Ik ben naar een balie gelopen om te vragen hoeveel het ongeveer met de taxi naar het hotel zou kosten. Ik had hier geen idee van, dus zij zouden het navragen. Er kwam een jongen aan die me naar een taxi zou brengen. Ik heb nog snel even gepind, maar ik had nog geen idee van de waarde van deze valuta. Dus de jongen zette mijn tas in de taxi en vroeg om een tip. Ik dacht dat ik 0,60 euro had gegeven. Maar dat was nog van Sri Lanka, het bleek dat ik hem bijna 7 euro had gegeven! Aaahhh, ik word gek van al dat geld. Het was een uur met de taxi naar het hotel waar de groep eigenlijk maandag zou aankomen. Maar Fox heeft vorige week het hotel veranderd, dus ik blijf hier tot maandag en ga dan naar het andere hotel. Ik ben uiteindelijk 21 uur onderweg geweest. Het is hier echt ontzettend koud! In Sri Lanka had ik een nachttemperatuur van 35 graden, hier was het 5 graden, gewoon 30 graden verschil! Overdag is het rond de 20 graden. Voor mij is dit echt een hele grote omschakeling. Ik heb bijna 8 maanden in landen gereisd waar het minimaal 30 graden was, dus winter hier is even iets anders. Saskia neemt gelukkig maandag wat winterkleren voor me mee.

Vrijdag t/m zondag heb ik niet veel meer gedaan. Ik ga hier nu geen excursies doen omdat ik vanaf maandag weer met een tour ga beginnen. Dus heb gewoon lekker gerelaxt.

Zondag was het wel heel leuk dat ik overdag mensen Nederlands hoorde praten bij de receptie. Ik kwam met ze in gesprek en het bleek ook een groep van fox te zijn die vandaag is aangekomen. Ik heb een hele tijd met een echtpaar gezellig gekletst. ’s Avonds in het restaurant moesten alle losse gasten in een andere kamer gaan eten, omdat de groep in het grote restaurant zat. Ik zat helemaal alleen aan een tafel voor 6p. Het buffet stond naast de tafel van de groep. Toen ik het hoofdgerecht ging opscheppen, stond de vrouw met wie ik had gekletst achter me. Ze zei dat er nog 1 stoel vrij was bij hen aan de grote tafel. Deze groep is met 31 personen. Ik mocht bij de groep gaan zitten. Dit was echt ontzettend gezellig. Ik heb hier de hele avond bij gezeten, ook toen zij de info kregen over hun rondreis. Ik mag hopen dat wij een gids krijgen die we wel kunnen verstaan. We lagen echt helemaal dubbel. Deze vrouw is van Zuid Afrika, maar haar Nederlands was echt niet te verstaan. Het was een hele gezellige avond en ik ben benieuwd of wij ze onderweg nog eens tegenkomen. Toen ik terug kwam op de kamer schrok ik me kapot. Er liep echt een hele grote, harige spin op de muur. Die moest ik dus eerst vermoorden voor ik kon gaan slapen. Nou dat was weer een echte heldendaad voor mij hoor. Zonder mijn reddende engel (Eat, pray, love boek van 400 bladzijden) zou ik niet weten wat ik zou moeten. Ik heb eerst een uur op het bed gezeten en naar de spin zitten kijken, van hoe ga ik dit aanpakken. Ik kon niet naar de receptie lopen om hulp te gaan vragen, want dan zou ik daarna terug op de kamer komen en dan zou hij weg zijn. Dan was ik nog verder van huis als ik hem kwijt zou zijn in mijn kamer. Dus dat was geen optie. Ik heb mijn boek gepakt en daar zakdoekjes voor gehouden. Die keihard op de muur geslagen en zo de spin geplet. Hihi, ze kunnen wel elke keer als ik ben geweest de muur gaan verven. Er zat een hele bloedplek op.

Maandag 12 mei had ik geregeld dat ik tot 13.00 uur op de kamer kon blijven, omdat ik pas om 14.00 uur bij het andere hotel kan inchecken. Ik ben met de taxi hier naartoe gegaan en heb op mijn kamer gezeten. Hier is het gelukkig een stuk warmer in de kamers. ’s Avonds ben ik in het a la carte restaurant lekker gaan eten en daarna bij de receptie nog 3 uur zitten wachten totdat de groep aankwam om 23.00 uur. Deze rondreis zijn we met 35 personen, dus ik stond bij de deur van de bus en kon me aan iedereen gaan voorstellen. Iedereen had elkaar al ontmoet op het vliegveld, maar ik deze keer niet. Het leek net een receptie en alle namen die je te horen krijgt onthoud je toch niet. En daar was Saskia! Heel leuk om eindelijk weer eens met een vriendin uit Nederland samen te gaan reizen. We hebben elkaar maar 1 keer in Nederland gezien, maar ik heb met haar het meeste contact gehad van iedereen in Nederland en is echt een super goede vriendin geworden. We zijn eerst naar de kamer gegaan totdat ze de koffers hadden gebracht en daarna zijn we nog even aan de bar iets gaan drinken met nog 2 koppels tot 00.30 uur. Hierna zijn we naar de kamer gegaan, maar van slapen is de komende uren niets gekomen, we hadden het veel te druk met bijkletsen.

Dinsdag moesten we om 07.00 uur opstaan. Na het ontbijt zijn we eerst met de bus ergens gaan pinnen en Saskia en ik zijn even naar de supermarkt gelopen. Hier heb ik wat lekkers gekocht om morgen met mijn verjaardag te trakteren. We zijn naar een super groot beeld van Nelson Mandela gegaan waar je mooi uitzicht had over de stad Johannesburg. Daarna zijn we naar het Krugerhuis gegaan. Dat was een klein museum over hoe meneer Kruger vroeger heeft geleefd en wat hij allemaal had gedaan. Daarna zijn we naar het voortrekkersmonument gaan kijken. In dit gebouw kon je ook helemaal naar boven lopen. Joop onze gids heeft hier van alles over verteld hoe vroeger alles gedaan werd. Hierna zijn we hier ook gaan lunchen. Helaas waren er hier veel wespen waardoor we meer daarmee bezig waren dan dat we hebben gegeten. Na de lunch reden we naar Soweto. Je hebt hier ook gewoon naast de weg op een grasveldje buiten fitness. Hier staan allemaal van die apparaten (wel geen luxe natuurlijk) maar hier waren heel veel vrouwen gratis aan het sporten. We zijn naar het huis van Nelson Mandela gegaan waar we van buiten even naar binnen hebben kunnen kijken. Daarna zijn we nog naar een ander monument gegaan waar we een groepsfoto hebben gemaakt. ’s Avonds hadden we in het hotel een heel groot buffet waar je al het vlees dat je wilde vers voor je kon laten bakken. Na het eten zijn we nog met een groep in de bar iets gaan drinken. Toen we op de kamer waren was het rond 23.00 uur, nog even en dan was ik jarig. Om 00.00 uur heeft Saskia me proficiat gewenst en kreeg ik allemaal hele grote kaarten van thuis. Echt bijna iedereen die ik ken heeft erop geschreven, van de bloemist, de kapper, de frituur (haha dat sinds mijn vertrek de omzet van de kaassoufflés sterk is gedaald :p), restaurant, enz. Super leuk wat mam had geregeld. Hier was ik nog wel even aan bezig met lezen en daarna zijn we gaan slapen.

Woensdag was dus mijn verjaardag. Ik moest om 06.15 uur opstaan en toen zijn we gaan ontbijten. Saskia moest heel toevallig nog even weg. Toen we bij de bus aankwamen, had ze met Benny, onze chauffeur de hele bus versierd, heel leuk. Ik kreeg van Joop en Benny een Zuid-Afrikaans boek over het land, dus ook in die taal. We moesten vandaag ver rijden, dus het was vooral een busdag. We zijn gaan lunchen op een terrasje samen met Ed en Alma. Om 15.30 uur kwamen we aan in het wildpark waar we gingen slapen. We hadden een half uur de tijd om ons snel om te kleden want daarna gingen we met de hele groep in 1 hele grote soort vrachtwagenjeep een jeepsafari doen. Deze duurde 1.5 uur. We hebben veel herten, impala’s, everzwijntjes en antilopen gezien.  ’s Avonds hadden we ons welkomstdiner. Toen we van het restaurant naar ons huisje moesten lopen, schrokken we ons kapot. Er kwamen een hert en een konijn uit de bosjes gesprongen en voor ons voorbij rennen, dat krijg je als je in zo’n park gaat slapen. Maar dat maakt het ook heel speciaal.

Donderdag konden we om 06.00 uur opstaan want we gingen de panoramaroute rijden. De eerste stop was een dam, daarna naar God Window en Potholes. Hier kon je over rotsen lopen en had je de blije en de droevige rivier. Ik wilde ook een leuke foto maken, maar ben altijd slecht in evenwicht bewaren, dus ik stapte volop met mijn schoen in het water natuurlijk. Nou ja, het is wel een leuke foto geworden. ’s Middags zijn we gaan lunchen bij een pannenkoekenhuis. Ik eet dit niet, dus heb ik soep gepakt. Na het eten zijn we naar het Kruger Park gereden. We hebben een Sunset jeepdrive gedaan van 16.30 tot 19.30 uur.  We zijn in een aantal jeeps gegaan, iedereen hele dikke kleren aan want het is hier natuurlijk winter en met een open jeep is het behoorlijk koud. We zijn eerst op een berg naar de zonsondergang gaan kijken, dit was heel mooi. We kregen hier ook allemaal Amarula te drinken en er stonden chips en nootjes. Dit was heel leuk verzorgd. Hierna zijn we in het donker verder gereden. Je moest heel goed kijken, want je zag natuurlijk niet veel. De ranger was overal met zijn zaklamp aan het zoeken. We hebben wel een aantal dieren gezien. We zijn met wat neushoorns meegereden en een hele kudde buffels stond midden op de weg. Na een tijd hadden we al lang niets gezien en waren we blij dat we een konijntje zagen. Haha dit is hij maar gaan volgen. Daarna kreeg hij de melding dat een andere groep een luipaard had gezien. We zijn hier snel naartoe gereden, maar hij was al weggelopen. We hebben hier zeker een half uur stilgestaan. We hoorden hem wel de hele tijd geluiden maken, maar we zagen hem nergens. Die zitten zo goed verstopt, dat was wel jammer. Verder hebben we heel veel impala’s en nyala’s gezien. Toen we terugkwamen zijn we meteen gaan eten. Hier zat ook de andere groep van fox waar ik zondag mee heb gegeten. Ik ben hier nog even mee gaan kletsen en het blijkt dat we elkaar nog een paar keer zouden tegenkomen. Heel leuk ook die vrouw die me erbij had geroepen, dat waren blijkbaar ook Limburgers, alleen wisten we het niet van elkaar. Na het eten, wilden we een keertje op tijd gaan slapen. Alleen in onze tent kregen we de verwarming niet aan, alleen de airco. Ik ben naar de receptie teruggegaan en er zou iemand komen. Ze zijn hier een hele tijd mee bezig geweest en daarna kwamen ze vertellen dat we naar een andere tent moesten verhuizen. We wilden het eigenlijk niet, want dan moesten we weer alle spullen inpakken, maar ze zeiden dat het echt te koud hier is ’s nachts omdat je midden in het open wildpark bent. We hebben al onze spullen weer ingepakt en zijn verhuisd. Daarna moest ik nog douchen en was het uiteindelijk weer 00.00 uur. ’s Nachts hoorde ik de hele tijd een beest en ’s morgens toen we opstonden nog altijd. We denken dat het een neushoorn is geweest die daar rondliep.

Vrijdag moesten we al om 04.30 uur opstaan en dus door het donker naar het restaurant gaan. We hebben snel onze zaklampen gepakt want met al die geluiden, gaan we hier echt niet door het donker lopen. Vandaag hebben we de hele dag een jeepsafari, van 06.00 tot 16.00 uur. Onderweg hebben we een BBQ lunch, heel handig om dit midden in zo’n park te gaan doen. Maar er stonden genoeg rangers met geweren klaar mocht er iets gebeuren. Ze zeggen dat het voor de leeuwen en luipaarden etc. nu veel te druk is om te kijken voor eten, maar zodra wij weg zijn, zullen zij hier alles komen opeten. We hebben vandaag veel mooie dieren gezien, ook de big 5. Helaas hebben wij als enige jeep niet de leeuw gezien. Wel de buffel, luipaard, neushoorn en olifanten. De luipaard was wel weer even moeilijk te vinden. Plotseling werd er weer omgeroepen dat hij ging lopen. Hij kwam naar de weg toe en kwam gewoon tussen de 8 jeeps doorgelopen. Heel rustig alsof er niets aan de hand was. Dat was echt geweldig. We reden gewoon op een meter afstand van hem. En daar zit je dan in een open auto, haha. Maar zoiets maak je maar zelden mee natuurlijk. Verder hebben we veel dieren gezien zoals impala’s, niala’s, giraffen, een babysfinx (serval), hyena samen met een baby’tje, ook echt geweldig, nijlpaarden, zebra’s enz. Toen we terug waren bij de tenten hebben we met Hessel, Larissa, Danielle en Roy bij de receptie wat gedronken totdat we om 18.30 uur moesten eten. Het was echt een geweldige dag vandaag!

Zaterdag moesten we weer om 04.30 uur opstaan. We kregen alleen nu nog geen ontbijt. We moesten 40 minuten met de jeeps door het Kruger park rijden naar een plaats waar geen andere jeeps waren. Hier zijn we begonnen aan onze bushwalk van 2.5 uur. We zijn eerst een hele grote rots opgeklommen, zodat we overal om ons heen uitzicht hadden over het gebied. We liepen met een klein groepje en 2 rangers die met geweren opletten. Ze zagen nog geen dieren, dus we zijn verder gelopen. Plotseling kwam er uit het niets een neushoorn ons voorbij rennen. Dan moet je wel even slikken. Hij stopte op zo’n 10 meter afstand van ons. Het is een heel gevaarlijk dier, maar ons voordeel was wel dat ze bijna niets zien. We moesten heel stil blijven staan en geen geluid maken. Dit was echt wel super, alsof je zo’n tv programma aan het maken bent zoals met Steve Irwin. Na even stilgestaan te hebben met zijn gezicht in onze richting en die scherpe hoorn, rende hij weer verder. We zijn hem nog 1 keer tegengekomen, maar daarna was hij echt weg. We zijn verder nog dieren als zwijntjes en impala’s tegengekomen. Toen we terugkwamen zijn we gaan ontbijten. Daarna snel nog de tas inpakken want om 11.00 uur vertrokken we weer met de bus. We zijn bij een winkelcentrum gaan lunchen waar Saskia en ik met nog een aantal mensen bij de KFC zijn gaan eten. We zijn naar Swaziland gereden. Eerst moesten we met de paspoorten door de douane van Zuid-Afrika, dan een stukje verder lopen en dan kreeg je weer een stempel om Swaziland binnen te komen. Ik ging hier nog buiten naar een wc en het papier was op. Achter me stond een hele doos met allemaal langwerpige pakjes. In heel veel landen waar ik ben geweest krijg je een pakje met papier mee om naar de wc te gaan. Dus ik dacht dat dat ook wel zo iets was. Haha het bleken gratis condooms te zijn. Omdat in deze landen ook heel veel aids voor komt liggen die hier overal bij de openbare wc’s gratis. Wel goed voor zo’n land, want de mensen hebben echt geen geld om het aan zoiets uit te geven. Om 18.30 uur kwamen we aan bij ons park in Swaziland. Hier sliepen we in hele leuke kleine, ronde van stro gemaakte hutjes. Je moest kruipend door de deur naar binnen gaan, maar binnen had je wel ook een eigen badkamer aangebouwd. Heel leuk om eens echt in zo’n hut te slapen. Alleen minder was het dat het er stikte van de spinnenwebben. Ik ben begonnen met een controle, maar al snel genoeg kwam ik erachter dat ik niet verder moest kijken, want anders zou ik hier niet meer slapen. We zijn gaan eten en die andere foxgroep was er ook weer. ’s Avonds deed het personeel nog een kleine dansshow en hebben we hier met z’n allen nog wat gedronken. Plotseling kwam Franka, een vrouw van onze groep, terug met haar hoofd helemaal vol bloed. Ze was met haar hoofd tegen het slot van de deur van haar hutje gevallen en had een heel groot gat in haar hoofd. We hebben wat doeken gehaald en personeel. Uiteindelijk is Joop wakker gemaakt, onze gids en is met haar nog naar het ziekenhuis in Swaziland moeten gaan, want het moest gehecht worden. Er stond een boom bij het restaurant die echt helemaal vol zat met allemaal hele grote spinnen. Echt iets voor Saskia en mij haha. Uiteindelijk zijn we rond 00.00 uur gaan slapen in onze leuke hutjes.

1. Saskia Starmans:
    19 juli 2014
    Superleuk geschreven:)! Ik kan het niet beter verwoorden. Bij sommig dingen denk ik nog ohja:p. Ik mis de vakantie! X
  2. Els Starmans:
    23 juli 2014
    Danique ...nu ben jij alweer een maandje thuis en zoals je zegt, " het is net of ik niet zoveel heb gereisd alles is weer als vanouds " maar kijk geregeld naar jouw prachtige foto's en verslagen dan komen de mooie herinneringen weer terug en je geniet er weer van ! Ik vond ze allemaal geweldig en ik wacht nu nog op de laatste nieuwtjes van je reisverslag,
    die zullen ongetwijfeld weer mooi zijn.
    xxx liefs Els
  3. Marij Prickartz:
    25 juli 2014
    Mooie verhalen weer en een tijdje thuis. Ook weer een baan heb ik gehoord. Welkom terug.