Vinaka Fiji!

29 november 2013 - Bounty Island, Fiji

Vrijdag 29 november ben ik om 8.30 uur met de jongens gaan ontbijten. Daarna moest ik mijn tas weer gaan inpakken, want ik zou dit eiland weer gaan verlaten. Na het uitchecken ben ik met Lu nog foto’s gaan maken op het strand met onze vlaggen en ik ben gaan kijken naar het schilpadden voeren. Ze hadden een bad gemaakt voor schilpadden die ziek zijn. Het was 1 grote en 4 kleintjes. Omdat er vandaag niet veel personeel op het eiland was, moesten wij elke keer allemaal samen met 1 personeelslid de liedjes gaan zingen als er nieuwe mensen aankwamen. We kunnen de liedjes intussen dromen. Nu waren wij een keer het ontvangstcomité. Om 11.30 uur was het voor ons tijd om met een kleine boot het eiland te gaan verlaten. Deze boot had een glazen bodem, dus je kon nog even genieten van het prachtige water met alle mooie vissen. Daarna weer overstappen op de grote boot om weer naar het vaste land te komen. Hier kwam ik om 12.00 uur aan en kreeg te horen dat ik moest wachten tot 16.30 uur tot mijn bus zou komen. Pff ik had net zo goed langer op het eiland kunnen blijven. Ik ben aan het water een hapje gaan eten bij Lulu. Daarna alle winkeltjes weer eens gaan bekijken (die ik allemaal al 3 keer heb gezien) en nog even naar het postkantoor gegaan om een pakje naar huis te sturen. Ik had (heel handig) een te groot souvenirtje gekocht, dat ik niet met backpacken kon meenemen. Daarna ben ik bij het kantoor van Feejeeexperience (waar ik deze tour mee doe) nog een paar uur gaan wachten. Het personeel had hier niks te doen en de meiden hebben de hele tijd met mij gezellig zitten kletsen. Uiteindelijk kwam mijn chauffeur om 16.00 uur. Het was gewoon een taxi voor mij alleen! Waarom heb ik daar 4 uur op moeten wachten? Ik was weer de enige die naar het volgende eiland zou gaan, Robbinson Crusoe Island. Het was 0.45 uur rijden om bij de boot te komen. Hier was het heel mooi. Op het eiland was een kerstfeest bezig voor al het personeel, wat betekende dat ze de haven hadden gesloten totdat zij eindelijk uitgefeest waren. Er stonden nog 2 chauffeurs al een paar uur te wachten op de mensen die van het eiland af zouden komen. Ik ben met de 3 chauffeurs in de grote bus gaan zitten, haha ik moest achter het stuur gaan zitten. Ze vroegen me of ik wilde roken en of ik rum wilde drinken. Ze zijn gewoon aan het werk, maar dat gaat hier allemaal zomaar. We hebben daar nog een hele tijd zitten wachten, totdat eindelijk een bootje aankwam met al het personeel. Julia kwam ook van de boot af, het meisje dat 2 dagen vóór mij dezelfde reis doet en die ik dus steeds tegenkom als ik aankom en zij weggaat. Zij moest mijn taxi hebben en ik moest haar boot hebben. Verder was er niemand die meer naar het eiland moest, dus ik zat weer alleen op de boot 3 kwartier. Het was een behoorlijk feest geweest en er is genoeg gedronken. Toen ik aankwam was al het personeel bezopen. Eerst gingen ze weer voor mij zingen. Oohhh wat erg. Staat daar een hele groep voor mij alleen te zingen. Ik moest dus ook keihard Bula (hallo) roepen (alsof de hele boot vol zat). Met het inchecken kwam die vrouw niet uit haar woorden. Ik had hier een zolderkamer met 14 bedden helemaal voor mij alleen. Ik ben naar het avondeten gegaan en ben bij een Duitse jongen en meisje gaan zitten. Verder waren er alleen nog 2 Russen. Na het eten zijn we meteen naar de kamers gegaan, omdat het echt enorm stikte van de muggen. Het is fijn om een kamer alleen te hebben, maar een echte zolder is toch wat minder. Het kraakt en de deuren waaien steeds vanzelf open. Van 23.00 – 07.00 uur is er op het hele eiland geen stroom en water. Dat betekent dat het dus echt pikkedonker is. Ook heel fijn als je naar de wc moet. Loop je daar ’s nachts met je zaklampje tussen alle kikkers en katten naar de wc. Daar zit je dan in het donker buiten en doortrekken gaat dus ook niet. Dus ’s morgens een lekkere puinhoop. Ook is het heel leuk om hier op het eiland te douchen. Je haalt een emmer, gaat hiermee naar buiten naar de regenton, je vult je emmer met koud regenwater en gaat naar de douche. Daar hangt een andere emmer in de lucht, die moet je door middel van een touw naar beneden moet halen om hem te vullen, dan de emmer optrekken, aan het kraantje draaien en je kunt een minuut douchen! Haren wassen zit er dus de komende dagen niet in, want dat is echt onmogelijk.

Zaterdag heb ik geen ontbijt gehad, ik had al gehoord dat het niks voorstelde, alleen droge toast. Ik had geen zin om daarvoor om 7 uur op te staan. Ik had de hele nacht slecht geslapen op de zolderkamer in een bos. Er kwamen hier vandaag ook heel veel dagtoeristen. Ik ben eerst naar een kokosnootdemonstratie gaan kijken. Daar konden we allemaal proeven van de melk en de kokos. Ik kon toen eindelijk eens een lekker ijsje gaan eten (als ontbijt). ’s Middags was er een hele lekkere lunch met spiesjes van de BBQ. Daarna ben ik met Til (de Duitse jongen) met een snorkeltour meegegaan. We gingen met de boot verder de open zee op. Hier hebben we een half uur onder begeleiding kunnen snorkelen en daarna weer terug. Ik wilde lekker het zwembad ingaan maar dit was nog zouter water dan in de zee! Mijn ogen branden helemaal. Op het eiland kun je verder nergens liggen, je hebt geen ligbedden, dus je zit de hele dag aan picknicktafels. Na het zwembad ben ik meteen naar die geweldige douche gegaan. Dit wilde ik echt niet in het donker doen tussen alle kikkers. Daarna was het weer schildpad voeren. We gingen met een hele groep naar de andere kant van het eiland. Daar hadden ze een super grote schildpad verstopt onder zeewier. De man vertelde dat ze hem overdag verstopten omdat anders de vissers hem zouden zien en dan zouden ze hem komen pakken om als eten te gebruiken. Deze was ziek, hij was pas 4 dagen daar. De man haalde het zeewier weg zodat we de bovenkant van de schildpad konden zien. Je kon hem ook zien ademen. Omdat hij zo groot was, was hij dus ook super zwaar. De man zou hem aan een kant een beetje optillen zodat we een foto konden maken. We moesten allemaal naar voren komen, speciaal de mensen met een camera. We stonden in spanning te wachten, 'oké, daar komt ie dan'. Hij tilt met de stok voorzichtig de bovenkant op en er springt in een keer super hard een ober onder vandaan!!! De vrouw naast me schrok zo hard, dat ik een halve cocktail over me heen kreeg. Pff niks schildpad, het was allemaal een grap. Daarna was er weer een krabrace (zonder geld). Ik ben daarna gaan kijken naar de mannen die op vuur kunnen lopen. Sommige mannen, die op een bepaald eiland zijn geboren hebben een speciale huid en die kunnen er tegen om op vuur te lopen. Daar moet je voor geboren zijn. Om dat te doen, mag je ook 3 dagen ervoor geen seks hebben, want dat heeft daar invloed op (zeggen ze, haha). Hierna ben ik 2 uur naar de kamer gegaan, want ik was doodmoe en er was verder niks te doen. Toen ik net op de kamer was begon het keihard te regenen en onweren. Zo hard dat mijn bed ervan trilde. Toen het etenstijd was, was het net gestopt. Anders hadden ze fijn een probleem, want alles is buiten. Na het eten was er nog een fantastische dans/vuurshow. Hier staat het eiland ook om bekend. Er werd ondertussen ook een vrouw ten huwelijk gevraagd door haar man.

Zondag had ik eerst afgesproken om met de boot van 17.00 uur het eiland te verlaten. Dit heb ik gisteren nog even veranderd zodat ik om 09.00 uur van het eiland af kon. Elke dag is verder hetzelfde programma en verder hang je de hele dag aan een picknicktafel. Hier had ik niet zo veel zin meer in. De 2 Duitse vrienden hebben dit ook besloten. We zijn ’s morgens samen gaan ontbijten en daarna samen met de boot vertrokken van het eiland. Ik had een 4* hotel, spotgoedkoop met een last minute deal kunnen boeken met 60% korting. Ik betaal hier gewoon minder voor dit hotel dan voor een hostel in Australië! Nou dan weet ik het wel. Het is het hotel waar ik een paar weken geleden met de 2 Australische dames ’s avonds iets ben gaan drinken en waar alle piloten slapen. Nadat ik met de taxi was aangekomen ben ik eerst nog 3 uur lekker in een heerlijk bed op een eigen kamer gaan slapen. Daarna nog gaan lunchen in het restaurant. Omdat ik niet veel honger had, heb ik het eten dat ik niet op kreeg meegenomen naar de kamer, dus ik had ook meteen avondeten. De rest van de dag heeft het keihard ge-onweerd, dus ben ik lekker op mijn kamer gebleven.

Ik ben in dit hotel tot dinsdag 10 december geweest. Elke dag bestaat eigenlijk uit dezelfde activiteiten, dus doe ik dit even kort samenvatten. Mijn dagen bestonden hier eigenlijk altijd uit: uitslapen, lunchen, sporten, zwemmen, internet afspeuren en als het regende een film kijken.  ’s Avonds bijna altijd naar het Japans restaurant. Hier werken super aardige mensen en omdat ik alleen ben, zit ik liever in dat restaurant dan in het grote. (Het eten is hier ook lekkerder). Het was alleen vervelend, ik had plotseling over mijn hele lichaam rode bultjes zitten. Ik dacht zelf dat het allemaal muggenbulten waren, want ik had er toch al meer dan 40, maar toen ik naar de poetsvrouw ging om te vragen of ze mijn bed wilde nakijken, zei ze meteen dat ik bedbugs had. Dit zijn beestjes die in de bedden zitten, meestal bij goedkope hostels. Ik ben meteen naar de receptie gegaan om een andere kamer te vragen. Ze hebben alles nagekeken, maar het bleek dat ik het via mijn kleren heb meegenomen van Robbinson Crusoe Island naar het hotel. Lekker! je voelt je dan zo extreem vies dat ik meteen alles ben gaan wassen. Het heeft een paar dagen geduurd voordat de bulten  eindelijk wegtrokken.  Donderdag is Rachael nog op bezoek gekomen, van mijn eerste groep. We zijn samen wat in het Japans restaurant gaan eten en daarna hebben we nog gezellig de hele avond tussen de piloten aan de bar cocktails zitten drinken. Het was een hele gezellige avond. De volgende dag is ze ’s middags nog op bezoek gekomen, omdat ze terug naar Melbourne zou vliegen. Ze moest dan toch al vroeg in haar hostel uitchecken, dus zijn we gezellig in mijn hotel bij de pizzeria iets gaan eten. Helaas kwam ze daarna erachter dat ze haar paspoort nog was vergeten in haar kluisje in het hostel, dus kon ze weer helemaal terug.

Dinsdag 10 december moest ik helaas uitchecken. Ik zou eigenlijk zondag al zijn vertrokken, maar ik had de manager gesproken en gevraagd of ik nog 2 weken langer hier kon blijven, maar wel tegen dezelfde prijs. Anders was het me veel te duur. Hij heeft hier even over moeten nadenken maar daarna was het goed. Alleen is deze week 5 dagen het hotel volgeboekt, dus moet ik toch nog even naar een ander hostel toe. Maar zaterdag kom ik hier weer terug. Dat heb ik toch weer even goed geregeld he!  Ik had een kamer geboekt bij Wailoaloa beach resort. Dit is een heel goedkoop hostel/resort, met zwembad en alles. Ziet er wel echt super mooi tropisch uit. Om jullie maar weer eens een idee te geven, ik betaal hier 5 euro per nacht incl. ontbijt. (wel niet teveel van verwachten) Ik had eerst nog 3 uur in het hotel gewacht voordat ik hierheen kwam, omdat ik daar nog internet had en ik hier toch nog niet kon inchecken. Toen ik net op de kamer aankwam, kwam er nog een Engels meisje de kamer op, Lizzy. We zijn samen naar het restaurant gegaan. Ze is vegetarisch en vroeg een fruitsalade. Na 3 kwartier wachten, kwamen ze vertellen dat ze helemaal niets meer van fruit hadden. Daarna vroeg ze of ze iets van groente hadden. Na weer een half uur te hebben gewacht, kregen we te horen dat ze dat ook allemaal niet meer hadden. Ja zegt ze, wat kan ik dan eten? Alleen friet, was het antwoord! Hier slapen ook veel mensen op dit resort die gewoon 200 dollar per nacht betalen, daar kunnen ze toch ook niet tegen zeggen dat ze niks meer hebben. Uiteindelijk hebben we dus maar niks gegeten en zijn we terug naar de kamer gegaan. ’s Avonds zijn we samen naar een ander hostel gegaan, waar we allebei al eens waren geweest en zijn we daar gaan eten en drinken.

Woensdag zijn we eerst gaan ontbijten. Je kan kiezen uit 3 dingen: wafels, ei of droog geroosterd brood. Ik bestelde wafels, hadden ze niet meer. Daarna bestelde ik dus ei, dat was plotseling ook op, dus ja dan heb je geen andere keus dan kaal droog geroosterd brood te eten. Waardeloos dus. Dit was elke morgen hetzelfde. Om 10.00 uur zijn we samen naar Nadi town gaan winkelen. ’s Middags zijn we bij een restaurantje gaan eten. Ik had een zalmcocktail besteld. Die kostte maar 2.50 euro. Ik kreeg zo’n grote bak met gerookte zalm dat ik het nog niet eens heb kunnen opeten! Het was wel heerlijk. Na het winkelen zijn we om 15.00 uur teruggegaan naar het hostel. We waren zo moe allebei door de hitte, dat we als een blok in slaap zijn gevallen. ’s Avonds hebben we samen de hele avond the vampire diaries gekeken die ik op mijn laptop had staan. Ons avondeten was chips met nootjes, een lekkere filmavond. Ik heb haar wel eerst even alles in het Engels over de serie moeten uitleggen, jaja, het gaat al steeds beter hoor met mijn Engels!

Donderdag hebben we weer eerst de serie gekeken en aan het einde van de middag zijn we weer naar de stad gegaan. Ik had schoenen besteld, want ze hadden ze gisteren niet in mijn maat. Heel fijn, maar de kleren passen mij hier allemaal niet en de schoenen hebben ze ook niet eens in maat 39. Ze zeggen dat ik dan te groot ben, nou nou, zo groot ben ik toch echt niet.  Daarna hebben we de taxi gepakt naar de haven. Hier zijn we nog even verder gegaan met winkelen en daarna zijn we naar de Italiaan gegaan. Hier heb ik een voorgerecht gegeten, lekkere bruchette en daarna zijn we naar het volgende restaurant gegaan. Lulu’s waar ik al vaker ben geweest. Hier heb ik weer een voorgerecht gegeten en zij gewoon een hoofdgerecht. Het was weer heerlijk zitten aan het water. Daarna hadden we toch nog wel zin in een toetje, dus hebben we lekker ijs uit Nieuw-Zeeland gegeten. Hierna nog even kerstfoto’s gemaakt (zo raar met 40 graden!) en daarna met de taxi terug naar het hostel.

Vrijdag moest Lizzy heel vroeg vertrekken. Ik ben samen met haar extra vroeg opgestaan om te gaan ontbijten om 6.20 uur. Ik heb haar uitgezwaaid en daarna ben ik weer lekker terug het bed ingekropen. Hierna ben ik nog mijn reisverhaal gaan schrijven en nog gaan lunchen. Natuurlijk hadden ze weer bijna niks, dus had ik niet veel te kiezen van de hele menu kaart. Hier heb ik alweer last gekregen van bedbugs. Je merkt dat altijd pas na een paar nachten, dus zat ik weer helemaal onder de verschrikkelijke bultjes. ’s Avonds ben ik garnalen met rijst gaan eten. Jemig, dat was niet te doen. Ik stond me toch in brand van de saus, poeh! Haha, alsof ik het daar nog niet heet genoeg heb :p Toen ik terug kwam op mijn kamer, zat de hele badkamer vol met kakkerlakken! Ik weer naar de receptie gegaan om iemand te halen. Er is nergens verlichting op het park, dus ondertussen heb ik dus echt gewoon met alleen mijn slippers aan een dikke kikker de lucht in geschopt, ieuw ieuw ieuw. Die lopen overal en springen je voor de voeten, maar ja, ik zag ze daar niet. Later is een jongen gekomen om te spuiten tegen de kakkerlakken. Op dat moment was er natuurlijk geen een te bekennen. De jongen gaat weg en ze komen weer allemaal tevoorschijn. Ja hoor, neem me maar in de zeik. Gelukkig is dit toch mijn laatste nachtje hier.

Zaterdag moest ik hier uitchecken gelukkig. Mijn laatste 10 dagen in Fiji breng ik nog door in het hotel waar ik vorige week ook was. Ik ben in totaal al 6 weken in Nadi, dus heb verder hier ook al alles gezien. Dit is dus een laatste week met alleen maar relaxen en veel uitzoeken over wat ik eigenlijk allemaal nog wil gaan doen de rest van mijn jaar.  ’s Avonds bijna altijd naar het Japans restaurant, waar ik al niet meer op de menukaart hoefde te kijken en de obers wisten toch wat ik wilde hebben. Ik kom daar nu binnen, hoef niks meer te zeggen, krijg meteen mijn cola light zonder ijs bezorgd en in de keuken weten ze ook al wat ik wil hebben haha. Elke dag kreeg ik hier ook iets extra’s van de koks wat ik moest proeven. Heb de afgelopen week veel nieuwe dingen leren eten. Omdat ik meestal alleen in het restaurant ben, vervelen de koks zich en gaan allemaal hapjes maken om mij te laten proeven. Moet wel zeggen, het ene hapje is lekkerder dan het andere. Op een dag kreeg ik octopus voorgeschoteld en dat vond ik dus echt verschrikkelijk. Omdat als ik dat aan het eten ben alle koks met hun hoofd om het hoekje staan te kijken, heb ik het toch helemaal opgegeten, maar bah. Ik heb deze week ook vaker met piloten gesproken. De eerste dag dat ik terug was in dit hotel, had ik mijn nieuwe witte jurkje aangedaan, voor de eerste keer eens zonder een legging! Ik was alleen in het restaurant met nog een tafel met allemaal piloten. Toen ik bij het buffet eten stond op te scheppen, kwam in een keer een serveerster achter me staan en duwde mijn jurk omlaag. Door alle wind, stond ik daar dus fijn in mijn ondergoed en de piloten hadden de grootste lol. Oohhh het perfecte voorbeeld van Marilyn Monroe. Pff en bedankt. Toen ik klaar was met eten, vroegen ze wel of ik bij ze kwam zitten, was wel gezellig. De volgende dag kwam in het zwembad een jongen naar me toe en moest ik met hem wedden dat hij mijn getal kon raden. Had hij het goed, kreeg hij van mij een bier en anders kreeg ik er een van hem. Oké, 90% kans dat ik een gratis drankje kreeg en zo was het ook. ’s Avonds zou hij met andere collega’s aan de bar zijn. Ik ben erheen gegaan en we hebben een super avond gehad. 3 stewardessen en 4 piloten. We hebben tot laat in de nacht gedronken en ik heb heel wat te horen gekregen, haha, alle verhalen over piloten zijn waar. Een oudere piloot kwam me heel bekend voor, ik dacht dat ik hem al hier in het hotel had gezien, maar dat kon niet want zij vliegen maar 2 keer in de maand naar hier. Uiteindelijk kwamen we erachter, dat hij mijn piloot is geweest 7 weken geleden toen ik hier naar Fiji ben gevlogen. Iedereen woont in Nieuw-Zeeland. Een stewardess bood aan dat ik bij haar kan komen slapen als ze niet hoeft te werken. Helaas moest de hele groep de volgende dag weer vertrekken.  Ik ben deze week ook vaker naar de supermarkt gegaan. Hier kocht ik dan heel goedkoop drinken dat ik meenam naar het hotel. Haha op het goedkope letten, zit nu zo in me gestampt dat ik het zonde vind als ik een cola hier voor 2 euro zou moeten kopen terwijl ik het voor 0.40 euro kan kopen. De supermarkt lig hier een kwartiertje lopen vandaan. Onderweg stoppen zo’n 10 taxi’s voor me, want ze kunnen niet begrijpen dat ik in deze hitte ga lopen. Zelfs de chauffeur van de dubbele shuttlebus van het hotel stopt onderweg elke keer als hij me weer ziet haha.

Maandag 23 december. Vandaag moest ik helaas uitchecken. Ik ben nog naar het Japanse restaurant gegaan om afscheid te gaan nemen en met iedereen op de foto te gaan. Ze gaven mij een T-shirt met de naam van het restaurant erop als bedankje. Ik heb op de voorkant iedereen zijn naam laten schrijven, ook van andere personeelsleden van het hotel. Iedereen kwam nog naar me toe om afscheid te nemen en ze wilden allemaal nog met me op de foto. Ik ben met de bus naar het vliegveld gegaan. Op het vliegveld kwam ik allemaal piloten en stewardessen tegen die ik ondertussen heb leren kennen, super grappig.

Mijn 7 weken Fiji zitten er alweer op. Ik vind het echt heel erg om hier weg te gaan. Ik ben me hier toch een beetje thuis gaan voelen. De mensen geven je hier zo’n fijn gevoel. Het maakt niet uit wie je tegenkomt of het nu een kindje van 5 is of een volwassene, iedereen begroet je hier op straat heel vrolijk. Als ik over straat loop dan heb ik gewoon plezier. Je blijft maar van links naar rechts roepen BULA, BULA. (betekent hallo). De mensen vragen nu al aan me of ik hier woon haha. Als ik ze zeg dat ik 7 weken in Fiji ben, dan noemen ze mij een local. Ik hoor bij de lokale bevolking hier als ik hier zo lang blijf. Ik zal de mensen hier echt gaan missen en het land. Het is hier allemaal heel arm, maar de mensen genieten hier zo erg van het leven, dat het ze allemaal niets uitmaakt. Als het iets dichter bij huis was, dan zou ik hier nog heel vaak terugkomen. Fiji ik zal je missen! VINAKA FIJI!

1. Marij Prickartz:
    10 januari 2014
    Op naar je volgende avontuur. Veel plezier
    Gr. Marij
  2. Els Starmans:
    10 januari 2014
    Wat mooi... ..kan mij voorstellen dat je de eilanden en de mensen gaat
    missen, ik ben nu alweer nieuwsgierig hoe het is in new zeeland!
    Enjoy....liefs Els x