rondreis Sri Lanka, heel veel olifanten :)

14 april 2014 - Colombo, Sri Lanka

Maandag 14 april is het weer de dag dat ik de nieuwe groep kan gaan ophalen op het vliegveld. Ik heb mijn tas ingepakt die helemaal vol met mieren zat en ik er ook echt niet uit kreeg. Weer eens gedoucht met een mini straaltje koud water. Ik stond net op het punt om te vertrekken toen er geklopt werd. De oude man stond met een jongen van de receptie voor mijn deur met een bord met 2 bananen en de rest allemaal zoetigheden om me gelukkig nieuwjaar te wensen. Het is hier vandaag 14 april: nieuwjaar 2014 begint voor het boeddhisme en hindoeïsme nu pas. Ik heb snel een paar dingen proberen te eten maar het was zo extreem zoet dat ik het zelfs niet meer lekker vond. Ik heb de bananen meegenomen en ben snel vertrokken. Ik vroeg bij de receptie om een taxi en de jongen zei wel dat ik de taxi voor de deur kon pakken. Dit was waarschijnlijk gewoon zijn vrouw die even langskwam met haar zoontje. Zij hebben me naar het vliegveld gebracht voor de helft van het geld.  Ik was ook binnen 5 minuten daar, dus ik weet niet hoe die taxi vrijdag heeft gereden, de afzetter! Ik ben door de controle gegaan op het vliegveld en wilde hier gaan ontbijten. Er was 1 restaurantje, maar alle broodjes waren op. Ik kon weer alleen zoetigheden pakken. Nee dank je. Cola of andere frisdrank hadden ze ook niet, alleen melk of ice tea. Dan maar ice tea, bah het kwam uit een apparaat en was een en al poeder. Ik heb hier nog een uur gezeten en toen ben ik voor de uitgang gaan zitten zodat ik de groep zou zien aankomen. Na ongeveer 2.5 uur zag ik de gids en daarna kwam de groep aan. Het is een hele kleine groep, 9 personen in totaal waarvan 6 vrouwen. We kregen allemaal een hele mooie roze bloemenketting omgehangen. Daarna zijn we met een klein busje naar het hotel gegaan. 1 persoon zou al in het hotel zijn. We hadden afgesproken om 18.30 uur te verzamelen zodat we even informatie zouden krijgen. Ik ben eerst bij de receptie op internet gegaan om mijn klachtenbrief verder in orde te maken over mijn laatste hotel. Daarna was de meeting. We kregen informatie over de komende 3 dagen omdat we zo lang in dit hotel zitten. We konden de excursies boeken en daarna zijn we met z’n allen gaan eten. Er werd geen alcohol gedronken vandaag omdat het nieuwjaar is. De meeste mensen gingen op tijd naar bed omdat ze een nacht hebben overgeslagen. Ik ben samen met Elisabeth, een meid die ook alleen is, en Nihal onze gids naar een vuurshow gaan kijken bij het zwembad. Hierna nog heel even op internet en toen naar de kamer om mijn was nog in orde te maken.

Dinsdag hadden we om 07.30 uur de wake-up call. Na het ontbijt vertrokken we naar een vissersdorpje. Nou zeg, dit is echt een vissersdorp. Hier liggen duizenden vissen op een groot stuk land 4 dagen te drogen in de zon en dan stoppen ze het in blikken zodat het langer goed blijft. Alle vissen moeten ze met de hand leeghalen, huid eraf en dan zout erin stoppen en na 2 dagen allemaal omdraaien. Tussen de vissen door lopen heel veel zieke zwerfhonden, want dat is hier ook een groot probleem. We zijn gaan kijken hoe ze de vissen schoon maakten en voor de mensen sneden. Pff, wat een stank! Ik eet vandaag geen vis meer! Het was best een grote markt en ook een veiling. Hierna zijn we met de bus weer teruggegaan naar het hotel. Ik ben in het hotel gebleven met nog 3 andere personen. De rest ging als optionele excursie naar een bejaardenhuis kijken dat door een Nederlander is opgericht en daarom heet dit bejaardenhuis “het Nederlandse dorp”.  Ik ben naar de kamer gegaan en ik ben zo extreem moe van alles dat ik om 11.00 uur als een blok in slaap ben gevallen en heb geslapen tot 16.00 uur. We vertrokken om 16.45 uur weer met de bus. Onderweg zijn we nog gestopt bij een treinstation waar de wagons stonden van de tsunami van 2004. Hier zijn toen 50.000 mensen door gestorven. 1.000 mensen omdat ze dachten dat ze in een trein veilig zouden zijn. Nou wat daar nog van over is, dat is echt niet normaal. Heel erg als je dit ziet en weet dat in deze trein zoveel mensen zijn omgekomen. Hier op het station hebben ze nog een apparaat staan om te telegraferen. Door middel van morsetekens seinen ze aan het volgende station door dat er een trein aankomt zodat er geen ongelukken gebeuren door 2 treinen op het zelfde spoor te hebben. Heel erg vond ik om te horen dat, na de ramp met de tsunami, uit onderzoek is gebleken wat er met het opgehaalde geld is gebeurd. Van de 100.000.000 euro, gaat 1/3 naar de mensen die worden ingehuurd, zoals het Rode Kruis. Zij, en ook andere instanties die toen hebben geholpen, sliepen hier toen in hele mooie hotels en reden in hele dure auto’s. 1/3 gaat weg aan corruptie en het laatste 1/3 deel dat overblijft gaat naar het land zelf en de bewoners. Na het station zijn we de jungle ingereden. Hier zijn we op 2 boten gestapt en hebben we ongeveer 0.45 uur rondgevaren en hele mooie en zeldzame ijsvogels gespot en heel veel andere dieren. Ook een grote varaan zwom langs onze boot voorbij. Hierna zijn we richting zee gevaren en hier hebben we naar de zonsondergang gekeken. Heel mooi met de palmbomen naast je. Toen de zon bijna onder was zijn we aan land gegaan. Hier stonden lokale mensen om ons op te vangen. Eerst moesten we een paar rituelen doen, zoals je handen bij elkaar doen en ayubowan zeggen, dat betekent dat je iemand een prettig leven wenst. Hierna moesten we bij een kaarsenstandaard om de beurt een kaarsje aanmaken.  De lokale bevolking zong een paar liedjes voor ons en daarna konden we gaan eten. Er was een heel groot buffet met allerlei lekkere dingen. Je krijgt hier geen bestek en moet echt met de handen eten, ook de rijst. Hierna hebben ze nog verschillende liedjes gezongen en aan het einde van de avond gingen we weer met de bus terug naar het hotel. Heel leuk om weer een hele andere cultuur te zien met andere rituelen. Het zijn hele aardige mensen hier. In het hotel heb ik nog even bij de receptie op internet gezeten en toen ben ik naar de kamer gegaan.

Woensdag moesten we om 06.45 uur opstaan. Na het ontbijt zijn we vertrokken met de bus naar Colombo. Ik was vannacht pas om 04.00 uur in slaap gevallen, dus dat was een behoorlijk kort nachtje. Het was een half uur rijden. In heel Sri Lanka zijn 2 autobanen gemaakt. Eerst zijn we naar een Hindoeïstische tempel gaan kijken. Buiten moet je de schoenen uitdoen voor je naar binnen gaat. Heel toevallig was binnen ook een ritueel met mensen bezig. We moesten betalen zodat we foto’s mochten maken. Hindoeïstische tempels hebben altijd hele drukke beelden en heel veel kleuren. Om in het midden van de tempel naar het hoofdbeeld te komen, moeten mannen en vrouwen apart in een rij naar binnen gaan. We zijn een rondje helemaal om de tempel gelopen, waar overal nog kleine hokken met beelden stonden. Ik vind het heel mooi om te zien, maar boeddhistische tempels vind ik toch mooier. Hierna zijn we in de stad naar een Nederlandse kerk gegaan. Deze is opgericht in het jaar 1746 toen de Nederlanders hier waren. Het is heel grappig om te zien, want in alle landen in Azië waar ik ben geweest, hebben de Nederlanders veel dingen gedaan, overal zie je het logo van de VOC staan. Op de grafstenen bij de kerk, staat ook in oud Nederlands geschreven wie er begraven ligt. De mensen weten ook allemaal dat wij dat vroeger hebben gedaan en dat zeggen ze dan ook. Na de kerk zijn we 2 kilometer door de stad gaan lopen. Ik vind het altijd wel heel indrukwekkend om te zien in de arme landen hoe zo’n stad er dan uitziet met bovenwoningen die echt van rottigheid helemaal uit elkaar vallen. Hierna zijn we met de bus naar een heel modern winkelcentrum gereden. Hier hadden we een half uur de tijd om even iets te drinken. Je had hier een echte Delifrance!!! Ik was helemaal blij, maar ze hebben toch natuurlijk niet zoiets als filet americain. Ik heb wel nog een broodje met tonijnsalade meegenomen om ’s avonds te eten. We hebben hier nog een heel lekker ijsje gekocht, waar je zelf van alles gratis erop mocht gooien van chocola, saus, koekjes, nootjes, M&M’s. dat was echt super. Na 20 minuten rijden, kwamen we aan bij een boeddhistische tempel. Je moest weer de schoenen uit doen voor je naar binnen ging. Hier stonden echt enorm grote boeddha’s tot aan het plafond, zo een met een knot. Heel mooi om te zien en ook weer heel anders dan de tempels die ik in alle andere landen heb gezien. Hierna zijn we naar een restaurant gaan eten in het oude Nederlandse ziekenhuisgebouw. Dit is nu omgebouwd tot winkels en restaurantjes. We hadden 2 uur de tijd om hier te eten en evt. wat rond te lopen. ’s Middags zijn we met 2 boten 2.5 uur gaan varen in een Nederlands kanaal dat overging in de lagoon. Hier zagen we heel veel soorten verschillende vogels, varanen en hele leuke springende vissen. Het zijn geen vliegende vissen, maar echt springende, heel grappig om te zien. We hebben 1 kleine babykrokodil gespot. ’s Avonds kwamen we terug in het hotel, waar we, na een uur tijd gehad te hebben om ons op te frissen, met z’n allen zijn gaan eten. Ik had op de kamer al het broodje gegeten, dus ik ben erbij gaan zitten en heb alleen een toetje gegeten.  Na het eten ben ik nog met Rob, José, Paul, Conny en Elisabeth buiten bij het zwembad iets gaan drinken. Daarna naar de kamer om de tas weer te gaan inpakken.

Donderdag ben ik om 6.45 uur opgestaan. We moesten vandaag 200  kilometer rijden en hadden onderweg een koffiepauze. Dit was bij een heel leuk lokaal barretje. Om 12.30 uur kwamen we aan bij het hotel. Omdat 1 kamer nog niet klaar was gemaakt, kregen we 1 upgrade. Dit was mijn kamer, dus ik kreeg een extra luxe kamer. Ik had voor mij alleen 2 douches en een bad en verder een hemelbed. Het is echt een heel mooi resort met een mooi groot zwembad. We zijn gaan lunchen en daarna ben ik nog even naar de kamer gegaan en heb nog een half uurtje geslapen. Om 15.30 uur vertrokken we naar de oudste boeddha ter wereld. Deze is uit een stenen muur gesneden en is 2250 jaar oud. Je had hier nog een klein museum bij en we zijn nog naar boven geklommen waar nog een paar boeddha’s stonden. Hierna zijn we met de bus verder gereden naar de oudste boom ter wereld. Deze is 2600 jaar oud. Het was hier helemaal versierd met allemaal vlaggen. Ze hebben een soort tempel om de boom heen gebouwd. Hier omheen staan nog allemaal bomen, die takken zijn van die oude boom. Binnen in het gebouw staat ook weer een hele grote boeddha en nog kleinere. Heel veel mensen kwamen hier lotusbloemen brengen. Ze zeggen dat boeddha vroeger ooit op water heeft gelopen, dus vandaar deze bloem. Hierna zijn we een stukje gelopen naar een stupa. Onderweg hebben we een groepsfoto gemaakt. We moeten ook altijd overal onze schoenen uit doen, bij de tempel, de boom en nu bij de stupa. We zijn hier omheen gelopen, een afstand van 400 meter. Eigenlijk onzin dat ze zo’n groot gebouw bouwen om een ruimte van 2x2 meter waar een schat instaat, maar dit is 2200 jaar oud. Het ziet eruit als een soort tempel. Voor ons is het echt een marteling om overal over grove stenen en zand op blote voeten te lopen. Toen we naar de bus liepen, kwamen we nog langs allemaal kraampjes waar ze de lotussen verkochten. We stonden even te kijken en wij vrouwen kregen er allemaal een gratis van een man. Hierna zijn we met de bus naar een andere stupa gereden, maar er kwamen hele donkere wolken aan, dus zijn we hier maar 3 minuten geweest om alleen snel een foto te maken. Daarna begon het keihard te regenen. We hadden nog een fotostop bij het oudste zwembad ter wereld, 1800 jaar oud. En daarna nog een laatste stupa waar we in de bus zijn blijven zitten. Wel heel leuk was dat plotseling echt heel veel politie voorbij kwam en wij aan de kant moesten. Daarna kwamen allemaal grote dure auto’s en legerwagens, een ambulance en nog meer dure auto’s want de president van Sri Lanka kwam langsgereden. Ik denk met zo’n 20 auto’s begeleiding. Om 19.00 uur waren we terug in het hotel. We zijn met een aantal mensen iets gaan drinken en daarna gaan eten. Het heeft hier zo extreem hard geonweerd dat elke 5 minuten de stroom uitviel. 1 keer was de bliksem echt keihard ingeslagen en duurde het ook een hele tijd voor er weer licht was. Er waren 2 meiden serieus nog aan het zwemmen!

Hier in Sri Lanka is het ook zo dat de lokale bevolking 120 kilometer met de bus kan rijden voor maar 1 euro! Het goedkoopste openbare vervoer van de wereld. Je moet hier bijna altijd in staan. Je kan ook een luxere bus pakken met airco, dan betaal je 2 euro voor deze rit.

Vrijdag ben ik om 08.30 uur opgestaan om even te gaan ontbijten. Hierna ben ik terug naar de kamer gegaan. Ik heb mijn tas ingepakt en voor de deur gezet. Daarna heb ik nog een half uurtje geslapen. Om 12.00 uur vertrokken we naar de lunchpauze waar we om 13.30 uur aankwamen. Hier kregen we een 3 gangen menu. Onderweg zagen we weer (gisteren ook al) nieuwjaarsfestiviteiten. Vrouwen waren aan het touwtrekken en jongens deden een kussengevecht, boven op een boomstam die hoog in de lucht was vastgemaakt.  Heel leuk om deze lokale feesten te zien. Om 14.30 uur gingen we rijden naar het nationaal park. We stapten over in 2 jeeps. We hebben een tocht gemaakt van 2.5 uur, maar de tijd vloog voorbij. Eerst zagen we apen en veel koeien en ossen, overal aparte vogels en plots 2 olifanten in de verte. We konden heel dichtbij komen. Later zagen we nog 2 losse olifanten en na een tijdje kwamen we om een rots de hoek om en stond daar een kudde van bijna 70 olifanten! Echt geweldig om dit in het wild te zien. We moesten wel echt goed oppassen want deze olifanten zijn heel gevaarlijk. Per jaar worden in Sri Lanka 170 olifanten gedood door boeren omdat ze de rijstvelden helemaal kapot maken, maar er sterven ook 70 mensen per jaar door olifanten omdat die hen aanvallen. Het zijn zo’n slimme dieren dat ze bij elektrische prikkeldraad een boomtak pakken en de bovenste van de 3 draden stuk maken en ze weten dan dat daarna op alle draden geen stroom meer staat. Bij de kudde was het geweldig om te zien dat er ook hele kleintjes bij waren. Eentje was pas 2 weken oud ongeveer. Deze worden heel goed beschermd door de volwassen olifanten. Het kleintje loopt in het midden tussen de anderen in en zodra het naar buiten probeert te komen, wordt het weer de groep ingejaagd. Prachtig om te zien in het wild. Verder hebben we nog kleine beesten gezien zoals pauwen, adelaars en ooievaars. Om 18.30 uur waren we in ons hotel waar we 3 nachten blijven. Een uur later zijn we gaan eten en daarna hebben we nog met de hele groep wat gedronken bij de bar.

De betekenis van het woord Sri Lanka is trouwens: mooi eiland.

Zaterdag hoefden we lekker pas om 12.00 uur te vertrekken. Ik heb het ontbijt even overgeslagen, want ik had slecht geslapen. Er hebben de hele nacht apen op mijn dak gezeten die bleven op en af springen. We vertrokken eerst naar een plaats waar we eigenlijk hele grote varanen zouden zien, maar die zaten er helaas niet. We hadden vandaag een hele speciale farmers lunch. We gingen bij een klein lokaal restaurantje waar je buiten op de stenen banken zat onder een rieten hutje allemaal lokale gerechten eten. Dit was heel erg lekker. We kregen rieten borden met een bananenblad erop waar we ons eten op konden doen. Hier zit je midden in de rimboe, maar ze hadden wel een hele mooie nieuwe wc gebouwd, helemaal betegeld. Na het eten zijn we naar een heel groot tempelcomplex gereden. Eerst zijn we in een museum gegaan waar je allemaal foto’s zag hoe het hier vroeger uitzag en daarna zijn we de ruïnes gaan bezoeken. We hebben de overblijfselen gezien van het koninklijk paleis van meer dan 2000 jaar geleden, het zwembad van de koning, een ziekenhuis, grote stupa’s, kleine stupa’s waar monniken in liggen begraven, het gebouw van de minister, boeddha’s en nog heel veel dingen die ik niet heb kunnen onthouden. In het begin vond ik het allemaal mooi om te zien, maar na een tijdje heb ik het wel gezien met de stenen muren waar je zelf toch niets meer uit kunt herkennen. Alleen de stupa’s waren duidelijk te zien en sommigen waren nog heel. Ook hebben we een slang gezien in een termietenhoop verstopt. Het was vandaag extreem warm. In de schaduw was het 35 graden en we hadden de pech dat bijna nergens schaduw was. We hebben hier de hele dag rondgelopen en alles bezichtigd. Het was de moeite waard, maar gewoon de verkeerde dag omdat het veel te heet was. Onderweg zagen we plots een wilde olifant in het donker de weg op lopen. Dit is echt levensgevaarlijk hier. Ze leven overal in het wild en vallen mensen echt aan. Het was pikkedonker op een slingerweg waar de mensen allemaal redelijk hard reden en daar kwam echt een joekel uit de struiken even de weg oplopen. Wij zagen hem net op tijd, we hebben even geremd en gekeken, maar konden zeker niet stoppen hier want hij begon al met zijn kop en oren te schudden en dan moet je gaan oppassen. Wij mogen ook niet alleen ons hotel verlaten, omdat hier die olifanten zijn. Ook lopen door het hele resort apen, zelfs binnen bij de receptie. We mogen ook geen ramen en deuren open zetten op onze kamers, omdat de apen heel snel binnenkomen en alles stelen. Haha het is net een film. Wel heel apart om allemaal mee te maken, heel speciaal. We kwamen om 19.30 uur aan in het hotel waar we meteen zijn gaan eten. daarna is iedereen vroeg naar de kamer gegaan omdat iedereen helemaal gaar was.

Zondag stonden we om 07.00 uur op. Eerst zijn we naar een lokale winkel gegaan waar we schriften, pennen en koekjes hebben gekocht. We werden vervoerd met 9 personen achterin een jeep. Dit zat dus behoorlijk krap en was lekker zweten in deze hitte tegen elkaar. We zijn nog gestopt bij een Boeddha van 30 meter hoog. Hij was omringd door allemaal beelden van monniken. Hierna reden we verder naar een schooltje. Omdat dit helemaal in het binnenland is, zijn de mensen hier echt heel erg arm. Het is zelfs heel moeilijk om een leraar te vinden die hier wil werken, omdat het ook levensgevaarlijk is. De kinderen moeten ’s morgensvroeg een kilometer naar school lopen over wegen waar ook de olifanten komen. Vorig jaar is het huis van de directeur van de school naast het schoolgebouw helemaal vernield door olifanten. Op deze school zaten 40 kinderen. Omdat het vandaag paaszondag is (zij doen niet aan Pasen, maar het is wel zondag) zijn alle moeders naar de school gekomen om de school klaar te maken zodat ze morgen weer met lessen kunnen beginnen. De kinderen hebben een week vrij gehad vanwege nieuwjaar. Er zijn 20 kinderen extra voor ons naar de school gekomen en zij zaten ook in uniform op ons te wachten. We kregen allemaal een groot boeket bloemen van de kinderen. We werden welkom geheten in het Nederlands. Op het bord stond het in het Singalees geschreven, maar de uitspraak was Nederlands. Heel grappig om dat te zien met zo’n bolletjesschrift. Ze gingen liedjes voor ons zingen. We hebben de spulletjes gegeven en ze waren hier echt heel blij mee. Ik zat naast een heel lief meisje buiten op stenen banken met tafels. We zijn later ook nog het kat en muis spel met de hele groep gaan spelen en wij hebben leren tellen in het Singalees en zij in het Nederlands. Later kregen wij binnen nog allemaal lekkernijen en thee te drinken. Je kon een donatie doen en je krijgt foto’s via mail toegestuurd hoe ze de school hebben verbeterd. Toen we op het punt stonden om weg te gaan, kwamen alle kinderen aan met hun nieuwe schriftjes waar wij onze namen en leeftijden in moesten zetten, heel schattig. Helaas was het daarna weer tijd om afscheid te nemen. We zijn hier zo’n 2.5 uur geweest. Met de jeep gingen we weer verder naar een lokale moeder en dochter. De dochter is gescheiden en heeft een zoontje. Dat is hier heel speciaal. Van de hele bevolking, scheiden hier maar 5% van de mensen, omdat ze bij elkaar blijven ook al zijn ze al lang niet meer verliefd, maar je moet elkaar gewoon respecteren. Ook is het zo dat de man altijd de baas is tegenover andere mensen. In huis kan het zijn dat de vrouw de baas is. Als je gescheiden bent, is het soms moeilijk om nog een man te vinden. Deze vrouw heeft vorig jaar geluk gehad. Toen  is de bliksem op haar ketting ingeslagen en heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen. Ze heeft een brandwond precies hoe de ketting heeft gehangen. Ze heeft nu een mooi nieuw huis gebouwd uit leem. Hier woont ze samen met haar zoon en naast haar wonen haar ouders. We kregen een rondleiding door haar huis en daarna verschillende demonstraties te zien zoals kokosnoten schillen, rijst pellen, verschillende soorten eten klaarmaken, ook zelf sambal maken. En daarna konden we dit allemaal proeven. Ook kregen we thee met siroop klontjes. Je moet dan met elke slok eerst een stukje afbijten en dan de thee drinken. Zo wordt hij zoet, maar niet zoals wij het doen door iets er in te gooien. We mochten haar en haar moeder allemaal persoonlijke vragen stellen wat we nog een tijd lang hebben gedaan. Hoe het is om hier als gescheiden vrouw te leven, of ze het fijn vindt dat ouders een advertentie zetten voor de dochter om een man voor haar te zoeken, hoe het hier gaat met alimentatie en dergelijke. Hierna zijn we weer met de jeep naar het hotel gegaan waar we om 13.30 uur aankwamen. Vanmiddag kon je ervoor kiezen om de Sigiriya rots te beklimmen van 1200 treden en daar wat opgravingen te bezichtigen. Ik kan dit niet doen vanwege mijn wond en ben in totaal met 4 personen in het hotel gebleven. Het is ook echt veel te warm om dat in de volle zon te doen. Het zijn echt alleen maar steile ijzeren trappen omhoog klimmen en het moet echt heftig zijn geweest, dus ik ben blij dat ik niet ben meegegaan. Ik heb nog een uurtje geslapen en aan mijn fotoalbum gewerkt. ’s Avonds zijn we met z’n allen weer gaan eten.

Maandag 21 april vertrokken we om 08.15 uur. Gisteravond is de stroom nog een paar keer uitgevallen waardoor bij de receptie een hele grote generator begon te draaien. Dit ding maakte een enorme herrie dus kon ik pas om 02.00 uur gaan slapen toen die stopte. Helaas was ik alweer om 04.30 uur wakker omdat er apen op mijn dak aan het springen waren. Uit verveling ben ik om 06.00 uur opgestaan om mijn tas in te pakken en ben daarna bij de receptie gaan zitten. Wachten tot de rest kwam om te ontbijten. We zijn naar een tempel gegaan. Beneden aan de berg was een hele grote gouden boeddha op het dak van een tempel. We zijn daarna met de bus een stukje hoger gegaan zodat we niet de hele berg op hoefden te klimmen. Hier was het veel te warm voor. We moesten nu nog 200 treden omhoog lopen naar de top van de berg waar in 5 ruimtes heel veel grote boeddha’s stonden. We zijn hier een hele tijd geweest en overal liepen de apen je voor de voeten. Hierna weer de trappen af naar beneden en zijn we verder gereden. Onderweg kwamen er nog allemaal mensen voorbij rennen voor een of andere marathon. Eerst de mannen en daarna de vrouwen. Gewoon met lange rokken aan en op de blote voeten over de drukke weg gewoon tussen de auto’s door en de weg wordt niet even afgezet. We zijn nog naar een supermarkt geweest en daarna naar een kruidentuin. Hier kregen we eerst koffie en thee en daarna een uur lang een rondleiding en informatie over alle kruiden en fruit. Daarna weer een kruidenthee en toen een 3 gangen lunch. Na het eten was het nog 1.5 uur rijden naar ons hotel. Hier hadden we een uurtje vrije tijd en toen moesten we weer verzamelen. We zijn lopend naar een soort theater gegaan. Hier kregen we een uur lang een dansvoorstelling te zien. Deze was heel afwisselend en leuk om naar te kijken. Hierna zijn we naar een andere tempel gelopen waar de tand van Boeddha ligt. Eerst moesten we door een hele strenge controle. Je moest echt in een hokje naar binnen en daar deed een vrouw alles controleren, het leek wel alsof ik ging vliegen en door de douane moest lopen. Het was heel druk bij deze tempel. Eerst zijn we in het midden gaan kijken want daar was om 18.30 uur een kleine ceremonie. De monniken gingen eten naar de boeddha brengen. Er stonden 3 mannen voor met trommels. Verder zag je alleen een ijzeren deur en er kwamen een paar mensen aangelopen. Die renden zowat voorbij. Wij stonden daarna nog een hele tijd klaar met onze camera’s, maar dat bleek het al zijn geweest. Hierna zijn we naar een andere ruimte gegaan waar met schilderijen het hele verhaal over de tand stond geschilderd. Het was een hele mooie ruimte met olifantenbeelden die heel hoog op pilaren stonden. Daarna zijn we in een lange rij gaan staan om de tand te gaan bekijken. Je mocht hier geen foto’s van maken en moest heel snel langs een raam lopen. De tand zag je dus helemaal niet, want die ligt in een stupa van goud die helemaal met sieraden is volgehangen. We zijn nog in een andere ruimte geweest en als laatste naar de bibliotheek. Hier moesten we ook weer een tijd voor in de rij staan. Er stond ook een monnik en ik mocht een foto van hem maken. Je mag alleen niet met hem op de foto, dat is ook vaak met boeddha beelden. Je mag er een foto alleen van maken, maar niet met jezelf ernaast, dat is wel jammer. Vanuit de bibliotheek die heel klein was in een toren, zag je in de verte op de berg nog een mooie grote witte boeddha verlicht. Toen we alles gezien hadden, zijn we teruggelopen naar het hotel in het pikkedonker over de weg, want ze hebben geen straatverlichting hier. We zijn gaan eten en hier kwamen ook 4 personen langs alle tafels zingen. ’s Avonds heb ik nog op mijn kamer aan een fotoalbum gewerkt.

1. Els Starmans:
    24 juni 2014
    toch weer iedere keer een uniek en mooi reisverhaal
    het is weer overal anders ..geweldig!
  2. Saskia Starmans:
    24 juni 2014
    Nou veel blotevoedenpaden meegemaakt zo te zien;) waarom had je nog schoenen bij je?!
    Als ik het zo lees heb je het volgens mij wel zwaar met mij gehad. Ik lees vaak even een dutje doen:p dat heb je in afrika niet echt kunnen doen.
    Maar het schiet alweer op:) ben benieuwd naar ons verhaal! X
  3. Marij Prickartz:
    25 juni 2014
    Leuk dat je toch je reisverhalen afmaakt. Ben je alweer een beetje gewend in Nederland?
    Gr. Marij