Singapore & Maleisië

18 maart 2014 - Singapore, Singapore

Dinsdag 18 maart moest ik ’s nachts om 03.30 uur eigenlijk opstaan. Ik had twee wekkers gezet  en gevraagd om een wake-up call. Helaas zijn mijn wekkers niet afgegaan en de wake-up call waren ze vergeten. Ik schrok een uur later wakker en had nog 20 minuten de tijd om me klaar te maken en mijn tas in te pakken. Toen ik bij de receptie wilde uitchecken was er niemand. Ik heb hier nog een hele tijd staan wachten en ben in het restaurant iemand gaan vragen, hier waren ze al bezig voor het ontbijt. Het bleek dat de 2 receptionistes gewoon lagen te slapen op het kantoortje. Ik zei dat ze me niet hadden gewekt en ze stonden wat raar te kijken. Ik ben met de taxi naar het vliegveld gegaan want vandaag vloog ik van Bali naar Singapore. Deze vlucht heb ik heel goedkoop kunnen boeken. Het is in totaal 2.5 uur vliegen voor 48 euro! ’s Middags kwam ik aan in Singapore. Hier ben ik eerst rustig iets gaan eten en heb daarna op mijn gemak een taxi gepakt naar het hotel in de stad. Het was pas middag, maar ik ben naar mijn kamer gegaan en heb wat tv gekeken en ben niet meer gaan eten. Die nacht ben ik om 02.00 uur opgestaan. Het vliegtuig van de nieuwe groep uit Nederland zou eerder aankomen. Ik ben met de taxi naar het vliegveld gegaan en wilde hier kijken waar ze precies naar buiten zouden komen. Blijkbaar waren er 3 vliegvelden dicht bij elkaar, maar het was nog niet bekend waar ze zouden landen. De landingsbaan voor deze vlucht zou pas een half uur voor de landing bekend worden gemaak. Ik zat in terminal 1 en ben bij de burger king een gebakje gaan eten om 03.00 uur ’s nachts. Ik wist in elk geval zeker nu dat ze niet hier zouden landen, dus ben met de bus naar terminal 2 gegaan. Hier kreeg ik te zien dat ze uiteindelijk in terminal 3 zouden aankomen, dus overstappen op een andere bus en weer verder. Hier was ik nu zo’n 20 minuten voor het vliegtuig zou landen aangekomen en ben voor de hal gaan zitten. Uiteindelijk kwamen ze rond 5.30 uur naar buiten. De gids, een vrouw van 57 jaar, Elly, was 5 minuten van tevoren aangekomen. We zijn deze reis met een groep van 28 personen. Eerst hebben we nog een hele tijd gewacht totdat iedereen geld had gepind en daarna zijn we met de bus naar het hotel in de stad gegaan. Hier hebben we 2 uur bij het restaurant gezeten om iets te drinken. Om 09.00 uur zou een stadstour door Singapore beginnen. We hebben verschillende dingen bezocht zoals een beeld van een halve leeuw en half zeemeermin. We hadden heel mooi uitzicht hier over de hele stad. Daarna zijn we ook bij het water gaan kijken met uitzicht op de Marina Bay hotel. Dit is een hotel op 3 hele grote soort flats met erbovenop een soort schip gebouwd waar het zwembad van het hotel is en een uitkijkpunt. Hierna zijn we naar Little India gegaan wat winkeltjes bezocht en daarna nog naar China Town. Hier hadden we ook even vrije tijd om wat rond te lopen door het winkelcentrum en de tempel. Ik heb dit samen met Natascha gedaan, dit is een meisje van 23 jaar die ook alleen is. Zij had bij Foxreizen nagevraagd welke mensen er van haar leeftijd waren. Er is nog een Belgisch koppel van begin 20 jaar, Koen en Michelle, waar we ook mee zijn opgetrokken. Hierna zijn we teruggereden naar het hotel waar we om 13.00 uur weer aankwamen. We moesten nog wachten totdat wij konden inchecken, want nog niet alle kamers waren klaar. Ik ben samen met Natascha bij een restaurantje aan de rivier gaan lunchen. Hierna zijn we naar de kamers gegaan en hebben we nog even geslapen. ’s Avonds zijn wij samen met een taxi naar Marina Bay gegaan. Dat hoge hotel dat op een boot lijkt. Je kan op 200 meter hoogte kijken over de hele stad die mooi verlicht is. Je moet hiervoor wel entree betalen en dan wordt je met de lift heel snel 56 verdiepingen omhoog geschoten. Het was echt prachtig en op het moment dat wij daar waren, begon er toevallig ook nog een lichtshow die we van bovenaf gratis konden bekijken. Hierna zijn we nog even beneden door het hotel gelopen en daarna met de taxi teruggegaan. We wisten de naam van het hotel en de straatnaam, maar verder niks. Er bleken 2 hotels te zijn met dezelfde naam, maar we wisten niet welke. De chauffeur heeft rondgereden en zelfs voor het hotel vroeg hij of dit het was. We waren van de andere kant aangekomen, dus hadden geen idee hoe ons hotel er van de andere kant uitzag, maar het was gelukkig het goede hotel. Hierna zijn we bij een Italiaan aan het water gaan eten. Na het eten zijn we nog even naar de supermarkt gegaan en daarna naar het hotel terug. Het was alweer 00.00 uur voor ik in bed lag na best een vermoeiende dag.

Donderdag konden we al om 05.00 uur opstaan. We gingen naar het station waar we nog 3 kwartier moesten wachten voordat we konden inchecken. We gaan vandaag van Singapore naar Maleisië met de trein en daarom moeten we door de douanecontrole. Voor je de trein inging, moest je 2 keer door de douane, van beide landen. Om 08.30 uur vertrok onze trein. Hij reed vandaag niet zo snel waardoor we 1.5 uur langer onderweg waren en pas om 14.00 uur aankwamen. Hier stond een nieuwe bus op ons te wachten met de buschauffeur Aslan en een Engelstalige gids Azhar. We kwamen om 15.00 uur bij een winkelcentrum aan waar we geld konden pinnen en iets konden eten. Ik ging als eerste pinnen bij een pinautomaat en kreeg bericht dat de transactie was gelukt, maar ik kreeg geen geld. Ik kon daarna niet meer pinnen bij andere automaten dus het geld was waarschijnlijk wel afgeschreven. Dit zie je pas na een paar dagen in Nederland, dus ik kon er nu nog niks aan doen. Ik kon van een koppel gelukkig geld lenen. We zijn heel snel met z’n allen bij de Mc Donalds iets gaan eten, want meer keus was er niet. We kwamen om 16.30 uur aan bij het hotel. Om 19.00 uur hadden we weer afgesproken bij de receptie. We zouden met z’n allen gaan eten en zouden dit op een speciale manier gaan doen. Elly had 29 fietstaxi’s besteld.  Deze waren allemaal echt prachtig versierd in de vorm van vlinders en hartjes. Elke fiets had zijn eigen muziek keihard aanstaan. Daar gingen we alsof we aan een optocht meededen. Mensen stonden ook allemaal langs de weg naar ons te kijken. We maakten ergens een fotopauze en het begon te schemeren. Daar gingen ook nog overal allemaal lampjes aan op de fietsen, ze waren helemaal verlicht. Het was echt geweldig. Zo leuk had ik het nog nooit meegemaakt. We zijn gaan eten bij een bistro in een gebouw dat door de Nederlanders in 1674 is gebouwd. Elly had ons al gewaarschuwd dat dit geen gewone rondreis wordt, maar een culinaire rondreis. We zouden allemaal minimaal 5 kilo aankomen na deze 3 weken. Ik mag toch hopen van niet. Ze wilden het eten ook al meteen brengen, maar Elly heeft alles teruggestuurd want we moesten eerst gaan borrelen. Het was een hele gezellige avond. Hierna hebben we een stukje gelopen en daarna met de bus naar het hotel waar we om 23.00 uur aankwamen.

Vrijdag moesten we om 07.00 uur opstaan want we gingen een wandeling maken door Malaka. We zijn naar een soort Nederlands fort gaan kijken van de VOC waarvoor we een bergje moesten opklimmen. Hier was ook een Nederlandse begraafplaats. Verder hebben we verschillende mooie tempels bezocht, hier had je verschillende tempels in 1 straat liggen. Alles bij elkaar. We zijn naar een winkel geweest waar alles van papier is gemaakt. Als er in China iemand sterft, dan geeft de familie hem iets mee in zijn graf. Dit kan van alles zijn, zoals een tv, computer, auto, huis, gebit, bier, sieraden, schoenen, overhemd, geld en dat allemaal heel mooi van papier gemaakt. Heel leuk om te zien. Hierna zijn we nog naar een schoenenwinkeltje gegaan waar ze extreem kleine hakkenschoentjes maakten. De voeten van de vrouwen werden hier vroeger ingebonden, zodat de voeten klein zouden blijven, omdat dat mooier wordt gevonden. Dat is toch echt niet normaal. Mijn voeten zijn gewoon meer dan 2 keer zo groot. ’s Middags zijn we naar Kuala Lumpur vertrokken. Eerst zijn we gaan eten in de Petronas Towers, ook wel de Twin Towers genoemd. Je hebt hier een super groot winkelcentrum in met een food court. Ik heb een broodje gehaald en ben samen met Natascha en Elly gaan eten. Eerst hebben we nog een pinautomaat gezocht omdat ik nog geen geld had kunnen pinnen. Ik heb verschillende automaten afgelopen maar na een hele tijd er pas een gevonden waarbij ik kon pinnen. Hierna hebben we nog een stadsrondrit gedaan langs verschillende dingen zoals de Towers, Kuala Lumpur Tower, het station en nog een aantal dingen. Daarna zijn we naar ons hotel gegaan. We hadden vanavond als optionele excursie dat we bij een soort theater gingen eten en daarna hadden we een dansvoorstelling. Je kan het vergelijken met een dinnershow, alleen doe je hier vooraf eten en ben je bijna klaar als ze gaan beginnen. Dit was wel leuk om te zien.

Zaterdag hadden we een vrije dag. Ik ben om 09.00 uur opgestaan om te kunnen ontbijten. Daarna ben ik samen met Natascha naar het winkelcentrum Times Square gegaan. Het was niet zo heel ver, maar er ging ook een skyrail. Dit leek ons wel leuk, dus we hebben deze gepakt. Dit kostte omgerekend maar 0,25 euro. Het was een heel groot winkelcentrum en hierin zou een achtbaan zijn, waarvoor wij kwamen. We zagen en hoorden niks, dus we vonden het maar raar en konden het ons niet voorstellen. We hebben gevraagd en moesten naar de 5e verdieping gaan. Hier kwamen we Hanny en Riet tegen, de 2 vrouwen uit Kerkrade van onze groep. Zij wilden ook wel een keer in de achtbaan gaan, dus we zijn samen gegaan. Er bleek inderdaad een klein pretpark te zijn met een stuk of 10 attracties en daarnaast nog een heel kinderpark. Haha en dat allemaal in een winkelcentrum! Dat mogen ze in Nederland ook wel maken, dan ga ik ook nog van winkelen houden. Na de achtbaan te hebben gedaan zijn de anderen weer weggegaan en zijn Natascha en ik nog in verschillende attracties geweest. Ondertussen even bij de Mc Donalds iets gegeten en weer verder. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel. ’s Avonds vertrokken we om 19.00 uur om boven in de Kuala Lumpur Tower te gaan dineren. Dit is zo’n hoge bekende toren die ronddraait. Het duurt een uur voordat je 1 keer rond bent gegaan. Hier heb je een heel mooi uitzicht over de hele stad. Er was een heel uitgebreid buffet en er was iemand op een piano aan het spelen en een zangeres. Je eet hier op 282 meter hoogte.

Zondag zijn we om 06.00 uur opgestaan. We moesten losse tassen inpakken omdat we 3 dagen naar de jungle gaan met hele kleine bootjes, dus onze grote tassen en koffers kunnen niet mee. Eerst zijn we nog een tempel gaan bezoeken. Deze lag hoog in de bergen verwerkt. We moesten hier 280 treden voor omhoog lopen. Er stond ook een reuze boeddhabeeld voor de grot. Echt heel mooi. Overal liepen de apen je voor de voeten. In de grot vond ik het niet zo heel bijzonder, het was vooral kaal. Het leukste vond ik nog dat er een bergje was met allemaal struiken en er renden echt honderden apen op en af. Allemaal op zoek naar eten. Heel leuk om te zien. Beneden was een kapper. Alle kleine kindjes worden hier kaalgeschoren, dat heeft iets met het geloof te maken. Dit was echt heel zielig. Zie je allemaal baby’s op een rijtje bij mama op schoot zitten huilen hoe ze met een mes hun kopje scheren. Daarna krijgen ze een gel op hun hoofd gesmeerd. Onderweg naar de lunchplaats hebben we nog een aantal keren geprobeerd te pinnen. Dit is echt heel moeilijk overal. We waren bij een bank en van de 4 pinautomaten, konden wij maar uit 1 geld halen met de Nederlandse passen. Na 3 personen, was de automaat alweer leeg. Ik had net als laatste gepind gelukkig. In de jungle kun je ook niet pinnen, dus we moesten nog op zoek naar een andere bank. Uiteindelijk heeft iedereen geld kunnen krijgen. Om 13.00 uur gingen we lunchen bij een heel simpel restaurantje waar we ook op de boot moesten stappen. Ik had soep en friet besteld. Hierna zijn we met 2 smalle lange houten bootjes 3 uur de jungle in gevaren bij Taman Negara regenwoud. Je moest op de grond zitten met je benen opgetrokken en zwemvest aan en het was ontzettend heet. Ik ben na een tijdje ook in slaap gevallen, want je ziet alleen maar hetzelfde, groen, groen en nog eens groen. Om 17.30 uur kwamen we aan in het hotel. In dit hotel heeft ook de crew geslapen van expeditie Robbinson. Dat is ook een keer hier in de jungle opgenomen. Elly kon alleen niet zeggen of de kandidaten echt op het strand hebben geslapen of dat die ook hier gewoon kwamen slapen. Alle tv programma’s zijn echt nep. Ook het programma van wie is de reisleider is allemaal nep. Je hebt een bekende Nederlander die even iets voor de camera doet en achter de camera is een andere echte reisleider mee die alles regelt. ’s Avonds zijn we gaan eten en om 20.30 uur gingen we een avondwandeling door de jungle maken. We moesten zaklampen meenemen want het was echt pikkedonker. We hadden een gids bij ons en die zag echt de kleinste beestjes nog in het donker. We hebben 1.5 uur gewandeld en o.a. grote vogelspinnen, human spider, andere enge spinnen, schorpioenen, reuzenmieren, hertjes, 3 slangen en rupsen gezien. Ik moet er niet aan denken om hier in mijn eentje te moeten lopen. Er was laatst ook iemand in het donker alleen gaan wandelen en verdwaald. Hij heeft de hele nacht door het donker gelopen want de zaklamp was leeg en de lokale bevolking heeft hem gevonden. We sliepen hier in huisjes en ik had 1 gebouw samen met Natascha.

Maandag zijn we om 07.30 uur opgestaan en daarna met hele lange smalle bootjes vertrokken. We gingen een canopywalk doen. Eerst moesten we vanaf het water naar boven klimmen via allemaal trappen, zo’n 200 meter. Daarna ging je door middel van hangbruggetjes van boom tot boom lopen op 40 meter boven de grond. Nou je moet hier echt geen hoogtevrees voor hebben. 2 mannen van onze groep hadden dat, maar heel knap dat ze het toch hebben gedaan. Alles wiebelt en je moet veel afstand houden omdat het anders te zwaar wordt. Het is net alsof je in zo’n klimpark bent. Op 1 plaats moesten we zelfs een heel stuk omhoog klimmen. Dit vond ik toch wel even spannend, want je moest via een ladder die aan touwen hing wiebelend naar boven klimmen. Je keek zo door die treden heen. Dit vond ik het minste van het hele parcours. Hierna moesten we weer 25 minuten met de bootjes varen naar lokale bevolking: de Orang Asli. We kregen hier een demonstratie te zien met een blaaspijp. Hiermee jagen ze echt nog zo op de dieren. De leden van deze stam leven volledig in de jungle. Alleen zij mogen jacht maken op de dieren, maar alleen op het aantal dat ze ook zelf opeten. Deze kinderen gaan ook niet naar school, maar ze leren heel veel andere dingen van de families, zoals jagen en huizen bouwen met natuurproducten. We mochten door het dorpje lopen en de huisjes bezichtigen. Dit dorpje is een trekkersdorp. De mensen blijven hier maar een paar maanden. Als vrouwen pas zwanger zijn beginnen die al meteen met elke dag een stuk te lopen. Zodat ze wat dichter bij de rand van de jungle komen voor het geval ze bij de bevalling een dokter nodig hebben. Hiervoor moeten ze soms weken lopen. We hebben hele verhalen over hen te horen gekregen. Er zijn nog zo’n 120.000 echt Orang Asli-mensen. Hierna zijn we weer met de boot terug naar ons resort gegaan waar we konden lunchen. ’s Middags gingen we met hele smalle bootjes waar je achter elkaar moest zitten met 4 personen 45 minuten varen naar een stenen strandje. Je kon hier een wandeling over rotsen gaan maken naar een waterval, of je kon hier blijven en zwemmen. Ik ben hier gebleven met een groepje mensen. Daarna weer terug met die boten, dit was echt heerlijk. Toen we om 18.00 uur terug waren, ben ik meteen met Natascha gaan eten en daarna naar de kamer waar ik nog een film heb gekeken.

Dinsdag 25 maart zijn we om 07.00 uur opgestaan omdat we weer 3 uur met de boot terug moesten. Hierna zijn we met de bus verder gereden en zijn we gaan lunchen bij de KFC met z’n allen. ’s Middags hadden we nog een koffiestop bij een tankstation. We zijn nog gaan kijken naar een palmolieplantage onderweg. Die had ik zelf ook al in Indonesië gezien, dus ik wist al wat dit was. We zijn om 17.00 uur aangekomen in ons hotel in de Cameron Highlands. Hier hadden we gratis een kamerupgrade gekregen en hadden echt hele grote, luxe kamers met zelfs een woonkamergedeelte. Om 19.00 uur moesten we eten. Elly had Thais eten geregeld. We gingen in een restaurant in een kelder zitten aan ronde tafels. Er werd veel eten op de ronde plateau’s in het midden van de tafel gezet. Dit kon je dan ronddraaien en je kon pakken wat je wilde. Maar al het eten was natuurlijk heel scherp, dus ik heb niet zo heel veel gegeten. Hierna zijn we met bijna de hele groep nog naar de discotheek gegaan. Je kon ook karaoke doen. Verder waren er alleen nog 5 Nederlanders die ook met een Foxgroep daar waren en een reisleider die precies op Daan Schuurmans leek. Het was wel gezellig en Azhar en Aslan zongen ook gezellig mee. Ik ben om 01.00 uur gaan slapen.

1. Marij Prickartz:
    28 mei 2014
    Weer een mooi reisverhaal, waar gaat je volgende reis heen. Gr. Marij
  2. Els Starmans:
    29 mei 2014
    weer een mooi verhaal om te lezen ....ook weer nieuwsgierig
    wat het volgende verhaal gaat worden ...het blijft spannend!
    ENJOY!!!! xxx
  3. Maurice:
    30 mei 2014
    Wat een ervaring doe jij op, geweldig zeg!

Groet Maurice
  4. Saskia Starmans:
    9 juni 2014
    Nou de mc donalds en kfc ontbreekt geen enkele vakantie zo te lezen;). Maar de cheesecake in zuid-afrika was toch het lekkerste he?! Xx