Maleisië en Thailand

26 maart 2014 - Penang, Maleisië

Woensdag 26 maart konden we weer om 08.00 uur opstaan. We vertrokken naar een stop waar Elly een verrassing had geregeld. We gingen niet met een gewone bus naar de theeplantages, maar er stond een oude, gele schoolbus op ons te wachten. Hier zijn we met z’n allen ingepropt en zijn naar de plantages gereden. Het was echt heel grappig. We hebben een rondleiding gekregen door de theefabriek. Daarna konden we nog even in de winkel kijken en daarna zijn we nog door de plantages zelf gereden waar we nog foto’s konden maken. Na een uurtje zijn we naar een vlinderfarm geweest. Dit is zo’n vlindertuin waar alle vlinders om je heen vliegen. Ook hadden ze hier veel andere beesten zitten. Ik heb een dunne, lange, groene slang vastgehouden. Daarna even om mijn nek en plotseling legde Azhar er een op mijn hoofd. Deze gleed van mijn hoofd af en kwam in de knoop met de slang die ik om mijn nek had hangen. Dit vond ik wel even behoorlijk eng, omdat ze natuurlijk schrokken en ik was bang dat ze dan zouden bijten. Azhar moest ze snel van mij afhalen. Haha, toevallig stonden op dat moment allemaal kleine schoolkinderen om me heen die me heel bang aankeken toen ik aan het gillen was. Verder heb ik nog meer dieren vastgehouden zoals hagedissen, een grote wandelende tak en een sprinkhaan. Hierna hebben we nog even over een lokale straat met marktkraampjes kunnen lopen. Hier heb ik heerlijke aardbeien met chocolade saus kunnen eten. Elly had geregeld dat we op een golfbaan gingen lunchen. Dit was ook heel speciaal. We waren om 15.30 uur terug in het hotel. Sommige gingen nog met een jeep een boswandeling doen, maar ik heb genoeg natuur gezien, dus ben lekker in het hotel gebleven. ’s Avonds heb ik ook niet meer gegeten, want ik zat nog helemaal vol.

Donderdag konden we om 07.00 uur opstaan. We gingen naar de woonplaats van Elly, het eilandje Penang. Ze hebben een nieuwe brug gebouwd die net 2 dagen open was, hier zijn we overheen gereden. Hij was 24 km lang waarvan 17 kilometer echt over het water. We kwamen om 14.15 uur aan in het hotel. We moesten afscheid nemen van Ashar en Aslan want die gaan niet meer mee. Ik heb even op Elly moeten wachten, we hebben ondertussen al vaker contact gehad met de bank i.v.m. het geld dat van mijn rekening is afgeschreven, maar wat ik niet heb gekregen. Nu moest ik weer een  brief in het Engels schrijven waarin ik nog een keer alles precies moest uitleggen. Ze hebben het nu al zo vaak gehoord, maar nooit wordt er iets mee gedaan. Hierna ben ik met Natascha gaan lunchen bij een restaurantje om de hoek en we waren pas om 16.00 uur terug in het hotel. ’s Avonds zijn we om 19.15 uur met taxi-busjes naar een heel chique restaurant gegaan als optionele excursie. We kregen hier een 5 gangen menu. Dit kostte maar 27,00 euro inclusief 3 drankjes. Het was een hele gezellige avond en we hebben lekker gegeten. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben we nog helemaal boven op het dak buiten in de bar gezeten.

Vrijdag zijn we om 07.00 uur opgestaan. Ik had de excursie geboekt naar Penang hill. We zijn met de bus naar de voet van de berg gereden en daarna zijn we met een treintje naar boven gegaan. Hier zijn we naar een hotel gaan kijken waar je buiten een mooi uitzicht had. Ze hadden hier ook een slang in een hok zitten die een hele muis naar binnen aan het werken was. We hebben nog een tempel bezocht. Na hier nog een tijd rondgelopen te hebben, zijn we weer met de trein terug gegaan. We gingen naar een andere hele grote Boeddhatempel waar 10.000 Boeddhabeelden staan. We moesten om deze tempel te bezoeken ontzettend veel trappen oplopen. Niet iedereen is meegegaan omdat het zo zwaar was. Je liep eerst door kleine steegjes met allemaal kraampjes de trappen op en door winkels heen. Daarna konden we nog een lift ergens pakken om 7 hele hoge verdiepingen naar boven te gaan. Boven stond een ontzettend grote Boeddha. We hebben hier even rondgelopen en moesten daarna alweer meteen terug naar beneden, omdat we tijd te kort hadden. Dit was wel zonde. Alles ging heel snel. Onderweg naar beneden heb ik nog een aantal Boeddhabeeldjes en een tas gekocht. Daarna gingen we terug naar het hotel. Ik ben samen met Natascha, Koen en Michelle gaan lunchen bij hetzelfde restaurantje als gisteren. Hierna ben ik samen met Koen en Michelle met een taxi naar de slangentempel geweest. Ik had hier echt verwacht dat het midden in een jungle zou liggen en dat je echt moest uitkijken waar je zou lopen met alle slangen. Nou, ze hingen hier in een soort houten kapstokken op een paar plaatsen en dat was het. In een ander gebouw kon je nog met een enorme python op de foto. Hij was rond de 3 meter lang en behoorlijk zwaar. Toen we binnenkwamen wilde een man hem meteen bij ons om de nek leggen, maar we moesten er eerst even rustig aan wennen, hallo dat is een groot, eng beest hoor! Uiteindelijk waren we zo ver en kregen we om de beurt de slang om ons heen gehangen. Uiteindelijk vond ik dit veel minder eng dan al die kleine slangen die ik heb vastgehad. Dat komt omdat deze zo zwaar is en ook veel langzamer beweegt. De kleine slangen maken plotseling een draai richting je gezicht. Deze zie je tenminste aankomen. Hierna zijn we nog naar een soort reptielencentrum gaan kijken. Haha hier zaten 2 apen in een kooi die de bril van iemand hadden gestolen. Ze waren hier met 2 begeleiders bezig om die terug te krijgen, maar dat was nog niet zo makkelijk. Het waren behoorlijk kwade beesten die wilden aanvallen zodra het hok open ging. Uiteindelijk hebben ze hem met eten kunnen afleiden zodat hij de bril liet vallen en iemand anders van achteren snel de bril kon pakken. Verder zat het hier vol slangen, hagedissen en andere beesten. Onze taxichauffeur stond alweer op ons te wachten toen we terug kwamen. ’s Avonds gingen we met z’n allen eten in een lokaal foodcourt. We hadden 1 hele lange tafel waar we met z’n allen aan konden zitten in het midden van de hal. Iedereen kon zelf gaan halen wat hij wilde eten. Ik had de pech dat ik weer eens op de verkeerde plek zat. Er is 1 man van de groep van ongeveer 60 jaar die ik echt niet mag. Hij komt uit Indonesië en veegt steeds over de arm van Natascha en mij en maakt altijd foto’s van ons. We ergeren ons vaak aan hem. Hij heeft ook bij Natascha over de buik gewreven en gezegd dat ze een dikke buik had, hallo!!! Hele avond goed gegaan tot het einde. Plotseling uit het niks zegt hij tegen me ‘zeg, je hebt wel een behoorlijk dikke kop gekregen he, dat komt van al die cola drinken’!!! EN BEDANKT!!! Nu is het klaar voor deze vakantie, haha, hij hoeft me niks meer te zeggen. Lang geprobeerd, maar nu hebben we het echt gehad met hem. Ik had wel lekker sushi gegeten. Maar na deze opmerking zijn we meteen met een groepje terug gegaan naar het hotel, want we hadden hier geen zin meer in. Zijn vrouw blijft er maar fijn mee lachen.

Zaterdag helaas alweer om 06.00 uur opstaan want we moesten 3 uur met de boot varen naar Langkawi. Toen we de boot op moesten waren we plots 2 personen kwijt, goh wie zou dat toch zijn? Diezelfde man als gisteren was naar de wc gegaan zonder wat te zeggen toen wij door moesten lopen door de controle om de boot op te gaan. Ze hebben hen met een aantal mensen lopen zoeken. Op de boot heb ik een film gekeken, maar die was niet leuk. Ze hadden er allemaal stukken uitgeknipt en het einde plotseling afgebroken, pff. We kwamen om 13.00 uur aan in het hotel. Ik ben eerst nog even gaan slapen, want ik was helemaal kapot. Daarna ging ik met Natascha met de taxi naar het centrum, want daar had je een hele lekkere Franse broodjeszaak met lekkere stokbroodjes, volgens Elly. We keken hier heel erg naar uit. Koen en Michelle zaten hier ook te eten. Helaas was net na hen het stokbrood op. Dat was wel balen. We zijn samen met hen, toen ze klaar waren, door de winkelstraat gelopen en hebben wat winkeltjes bekeken. Daarna zijn Natascha en ik bij een Italiaan pasta gaan eten. Daarna heb ik nog snel een leuk jurkje gekocht voor maar 8 euro en toen stapten we met ons viertjes weer in een taxi. De chauffeur kende ons hotel niet. We hadden een plattegrond  maar daar begreep hij niets van. We zijn dus snel uitgestapt en hebben een andere taxi genomen.

Zondag vertrokken we om 09.30 uur met een kleine speedboot naar een grotere boot. We hadden de hele dag een boot met onze groep afgehuurd. We hadden een vast bedrag betaald zodat het all inclusive was. Je kon verschillende lekkere dingetjes pakken en cocktails de hele dag door. Ik was boven op het dek gaan liggen om te gaan zonnen. ’s Middags zijn we naar een eiland gevaren waar we gingen lunchen op het strand. Er stond hier een heel BBQ buffet klaar met heerlijk eten. Daarna hebben we nog een tijd in de zee kunnen zwemmen en toen weer met kleine bootjes terug naar de grote boot. Op de terugweg werd na een tijdje een groot net gespannen, waar je onder het varen in kon gaan hangen. Het was heel leuk, maar wel heel zwaar. Je springt in het water en moet meteen het touw proberen te grijpen, want de boot stopt niet. Met al je kracht ga je je vastklampen aan het net. Als je eenmaal goed hangt, dan gaat het wel (even spieren kweken). Alleen het eruit komen is behoorlijk moeilijk door de stroming. Want je moet een trap op klimmen, die pas hoog begint. Je moet je dan meer met je armen optillen, want je benen drijven gewoon af door de sterke stroming. We waren om 16.00 uur terug in de haven waar we weer met kleine boten terug gingen. Het was echt een hele leuke, gezellige dag en lekker gekleurd. Daarna zijn we nog met veel mensen naar het zwembad gegaan en zijn hier nog een tijd gebleven. ’s Avonds ben ik met Hanny, Riet, Natascha en Michelle buiten aan het water lekker gaan eten.

Maandag moest ik om 07.30 uur opstaan, want ik ging een mangrove tour doen. We gingen met een speedboot eerst naar een grot toe waar duizenden vleermuizen zaten. Dit was heel leuk, om eens in het echt te zien hoe ze boven je kop hangen in het donker. Daarna met de boot verder scheuren door de mangrove naar een plaats waar ze vissen vingen. We konden hier alle vissen voeren. Hier zaten ook hele aparte vissen en andere beesten. Daarna gingen we adelaars voeren. Die vlogen allemaal boven onze boot in een hele grote groep. Daarna gingen we echt heel hard varen de open zee op. Ik vind dit echt geweldig en heb de hele weg met een big smile gezeten. Lekker over de golven heen vliegen. We gingen lunchen op het eiland waar Expeditie Robbinson in 2010 is opgenomen. Nou, voor zo’n opnames wordt echt alles helemaal schoongemaakt, zelfs de zee. Er lag nu veel rotzooi in de zee en veel zeewier, maar op tv niet. Ook liggen er heel veel bladeren en losse takken op het strand. Ze zeiden dat toen ze hier kwamen opnemen, eerst echt alles hebben opgeruimd. Er was niet veel meer van te zien, er stond alleen nog een tafel die ze hebben gebruikt en het hokje waar ze altijd hun verhaal gaan vertellen voor de camera. Ik dacht altijd dat dat een stuk verder weg zou zijn, maar het is gewoon midden op het strand. Hier hingen nog vlaggetjes in, maar het is nu het huis geworden van de apen, die zaten erop. Het was echt maar een heel klein stukje strand dat super heet was. ik zou het hier nog geen dag kunnen volhouden. Er liggen wel allemaal eilanden omheen die je ziet liggen. De lunch werd voor ons klaargezet en we konden lekker met de hand, in het zand gaan eten. Wel speciaal om hier eens geweest te zijn, ook al weet je dat heel veel nep is. Het hele eiland zat vol met apen. Ze kwamen steeds een stukje dichterbij. Op het einde, hebben we het eten achtergelaten voor de apen. Zodra wij naar de boot gingen, kwamen ze allemaal aanrennen. Het was behoorlijk hoog om de boot in te klimmen, dus 1 man van onze groep was op de grond gaan zitten met gebogen rug, zodat wij op zijn rug konden staan om erin te klimmen. ’s Middags gingen we weer met een busje terug naar het hotel. Onderweg kwamen we langs het Franse restaurant en ik had de chauffeur gevraagd om me daar uit te laten, zodat ik nu dan eindelijk een broodje kon kopen. Er wilden meer mensen nog iets halen, dus de chauffeur zou even wachten. Alleen zielig want ze bedienden niet snel in het restaurant en we moesten nog een hele tijd wachten op onze broodjes. Ik heb er meteen 2 gekocht. 1 nog als middageten en ook al 1 voor vanavond.

Dinsdag alweer om 06.15 uur opstaan want we gaan naar Thailand vandaag. We moesten in de haven eerst weer 2 keer door de douane gaan. Het was maar 1 uur varen. In Thailand aangekomen moesten we nog heel lang rijden richting Krabi. We zijn onderweg in een hotel gaan lunchen. We zaten aan een ronde tafel met in het midden een plaat die ronddraait en waar al het eten op werd gezet dat we konden pakken. We kwamen om 17.00 uur aan in het hotel. ’s Avonds ben ik met Natascha aan de zee in een Italiaans restaurant gaan eten met een Belgische manager. Onderweg hebben we nog in een paar winkeltjes gekeken.

Woensdag 2 april zijn we om 09.00 uur gaan ontbijten. We werden om 10.45 uur opgehaald om op een olifant te gaan rijden. Hier keken we heel erg naar uit. Je moest via een plateau in een mandje kruipen bovenop de olifant. Ik zat samen met Natascha. We gingen een uur rondrijden door het bos en weer terug. Plotseling waaide de hoed van onze jongen af. Hij stuurde de olifant terug en die ging hem voor hem oprapen en gaf hem aan. Super leuk. Op het einde nog naar een meertje gegaan waar we het water ingingen. We werden door andere olifanten natgespoten en dat was heel leuk en heel speciaal. Maar die jongen van onze olifant ging hem plots slaan met een haak,  daar kan ik niet tegen. Ik duwde met mijn voet tegen hem dat hij dat niet moest doen. Dan doet de olifant maar niet wat hij moet doen voor ons want ik wil niet dat ze hem pijn doen. We werden ook als eerste al teruggebracht. We mochten ook geen foto meer met hem maken. Dat was echt belachelijk. Ik heb nog fruit gekocht om een andere olifant te voeren. Dit was heel leuk om te doen. Maar die beesten eten zo snel, dat je bananen zo weer op zijn. Daarna kregen we nog een korte show van een baby-olifant. Hij deed verschillende trucjes en we kregen allemaal om de beurt een hoed door hem opgezet. Het is wel allemaal ontzettend commercieel hier. Alles draaide om geld. Hier moesten we ook alweer fooi geven om daarna met die olifant op de foto te mogen. Echt belachelijk. Daarna gingen we weer met de taxi terug. Ik heb nog van 14.30 tot 18.00 uur echt in het zwembad gezeten. Je had hier zo’n bar in het zwembad en dat beviel prima. Je kreeg hier lekkere cocktails. Toen ik terug was op de kamer, belde Elly me op. Ze had het restaurantje gevonden waar je Nederlandse kroketten en frikadellen kon eten. ik had eigenlijk met Natascha afgesproken om gewoon lekker in het hotel te eten, maar Elly zei dat ik perse hier moest gaan eten, omdat ik de komende maanden dit nog altijd niet kan eten. Ik ben meteen naar Natascha gerend en we zouden daar lekker gaan eten. We moesten er wel behoorlijk ver voor lopen, maar dat was het me zeker waard. Ik kon niet kiezen. Je had frikandel speciaal, maar ook een broodje shoarma en dat heb ik ook nergens kunnen krijgen. Ik had de frikandel speciaal besteld en heb verder alles wat erbij zat laten liggen, zodat ik daarna nog de shoarma kon eten. Ik bestelde het toen ze alles al hadden afgeruimd en kreeg toen uit de keuken te horen dat ze dat niet meer hadden. Aaahhh, dat was wel jammer en ik had dus niet veel gegeten. Dan nog maar een Nederlands toetje, poffertjes. Haha heel leuk om al deze dingen weer eens te zien en heerlijk te eten. Het is toch niet hetzelfde als in Nederland, maar het smaakte toch behoorlijk goed nu. Daarna hebben we weer wat gewinkeld en daarna moesten we snel teruglopen, want het begon behoorlijk te onweren.

1. Saskia Starmans:
    9 juni 2014
    Dat waren gelukkig geen enge olifanten he;). Nou het schiet wel op met je reisverhalen. Kan ik binnenkort lezen wat wij hebben gedaan he:p makkelijker dan het zelf te bedenken(a). Xxx
  2. Els Starmans:
    10 juni 2014
    Wat jij weer allemaal heb meegemaakt.......
    Weer heel veel mooie avontuurtjes.......geweldig!
    enjoy xxx
  3. Marij Prickartz:
    11 juni 2014
    Ik geniet van je verhalen. Niet te geloven wat je allemaal doet. Veel plezier weer op de volgende trip.