Eerste 4 dagen Fiji tour

18 november 2013 - Nadi, Fiji

Sorry, ik lig 3 weken achter met schrijven, maar ik heb het op het moment ook zo druk met relaxen. Haha, even geen zin gehad om alles te schrijven. Ik heb met de 2 weken tour heel veel gedaan, dus ook veel te vertellen. Hier is in elk geval al van de eerste paar daagjes mijn verhaal, de rest komt later.

Even update over Nina en mij. Wij wilden allebei even iets anders reizen, dus we zijn een paar weken uit elkaar gegaan en we zouden elkaar in Nieuw-Zeeland  weer treffen en verder samen reizen. Helaas is ze omdat oma ziek werd naar huis moeten gegaan.

Maandag 18 november, vandaag gaat mijn volgende avontuur weer beginnen. Om 7.50 uur werd ik met de bus opgehaald door Emy (onze gids) en de buschauffeur. We zijn in totaal met een groepje van 9 personen, waarvan 8 meiden. Eerst zijn we naar het centrum van Nadi gereden om daar wat te winkelen en water te kopen voor de komende dagen. Ook moesten we een sarong kopen voor speciale activiteiten. Ik heb door de stad gelopen met Lisa (Engeland) en Kevin (Duitsland). Toen we een speciale winkel binnenkwamen, moesten we onze schoenen buiten laten staan en op een mat gaan zitten. We mochten nog niet rondkijken. Eerst zou de winkelier ons iets over de cultuur leren. We kregen een sarong omgedaan en een ketting om onze nek gehangen. We moesten de traditie van Kava leren drinken. Dit wordt hier normaal met speciale gelegenheden gedaan. Het ziet eruit als een glas water met modder. Het zijn een soort kruiden die ze met hun handen kneden in water. Hier werd gewoon kraanwater gebruikt helaas, dus nog erger. Je drinkt dit uit een kokosnootbeker. Eerst moet je 1 keer klappen voor je het krijgt. Dan moet je het in een keer opdrinken en dan moet je 3 keer klappen. Ik vind het echt niet te zuipen, maar het is heel onbeleefd om nee te zeggen. Het is geen alcohol, maar een soort drugs. Als je er hier 10 van drinkt en je drinkt dan 1 bier, ben je helemaal bezopen. Het blijft ook 2 dagen in je lichaam zitten. Het wordt ook gebruikt voor mensen die pijn hebben, die voelen dat dan niet meer. Hier zijn de mensen er allemaal dol op. Ik hoop dat ik het niet vaak hoef te drinken. Hierna moesten we de winkel bekijken en zei hij dat de ketting die we omhadden 60 dollar koste, ja daaag. Hierna moesten we 1.5 uur rijden naar een strand. Onderweg zijn we nog naar een lokale fruitmarkt geweest. Hier zit al het fruit vol met duizenden vliegen. Maar is wel altijd leuk om te bekijken hoe dit in andere landen is. Vanaf het strand kon je Robbinson Crusoe Island zien liggen. We zijn hier 3 uur gebleven en hebben BBQ op het strand gedaan. We moeten echt het leven hier leren kennen, dus geen bestek en lekker alles met de handen eten en opscheppen. Je handen zitten vol met zand en dan ga je lekker ananas en sla en vlees eten met de handen. Mmmm, je handen kun je daarna dus ook alleen in zee wassen. Ik ben met Judith (Duitsland) en Sophie de zee in gegaan, die was gewoon echt heet. Zo warm heb ik de zee nog nooit gevoeld. Daarna moesten we weer een stuk met de bus rijden en zijn we gaan sandboarden. Het was een hele hoge steile berg die je met handen en voeten moest opklimmen, omdat je anders gewoon naar beneden zakt. Niet iedereen heeft dit gedaan, maar ik wilde het wel eens proberen. Toen ik boven stond, kreeg ik toch wel een beetje de kriebels omdat het heel erg hoog en stijl was. Als je omlaag gaat, moet je ondertussen je voeten in het zand steken om een beetje vaart te minderen, omdat je onder geen plaats hebt om door te glijden. Als je die hele berg omlaag gaat, zijn je voeten echt helemaal verbrand door het schuren van het hete zand. Je kunt niet sturen met het bord, dus je gaat gewoon met je hoofd omlaag, liggend op een bord met een rotvaart naar beneden. Ik belandde dus uiteindelijk fijn in het groen. Oké, ik heb het gedaan. Een keer en nooit meer, maar zeker een leuke ervaring. Het zand zit overal. Hierna moesten we weer lang met de bus rijden en zijn we naar het resort gegaan, Mango Bay. Hier sliepen we op een 8 persoons kamer. Omdat we zo’n uitgebreide lunch hadden gehad, had ik niet veel honger. Ik bestelde alleen wat knoflookbrood en een pine-appel pie. Ik zei dat ze het best snel achter elkaar mochten brengen, omdat de rest alleen maar 1 hoofdgerecht had. Nu brachten ze het dus tegelijk en het toetje was met ijs. Dit betekende dat ik het dus in de omgekeerde volgorde moest gaan opeten. Eerst lekker het toetje en dan knoflookbrood. ’s Avonds werd er nog een krabrace georganiseerd. Veel meiden van onze groep waren al vroeg naar de kamer gegaan, helemaal kapot van de lange dag. Ik wilde de krabrace graag zien. Het was net een casino. Er waren een stuk of 10 krabben, maar die kregen we nog niet te zien. Elke krab stond voor een ander land. Dan moest je gaan bieden op een krab die je wilde, bijv. de krab voor Australië. Het is net een veiling, je moet elkaar gaan overbieden en de hoogste bieder heeft een eigen krab in de race. Het is echt belachelijk dat veel mensen zoveel geld hieraan uitgeven. Je hebt de beesten nog niet eens gezien. Toen alle krabben geveild waren, kon de race beginnen. Er is een grote cirkel op de grond met een stip in het midden. Alle krabben beginnen op de stip en degene die als eerste uit de cirkel is, wint de race en krijgt het geld. Het bleken allemaal hele kleine krabben te zijn! De race was binnen 20 seconden afgelopen, ik kon nog niet eens een goede foto ervan maken. Maar het was wel leuk om eens mee te maken. Daarna was er nog een kava ceremonie, maar ik maakte snel dat ik in bed kwam. Niemand van onze groep heeft meegedaan want het was al 23.00 uur en het was een vermoeiende dag geweest.

Dinsdag moesten we alweer om 6.45 uur opstaan. Het ontbijt stelde echt niks voor. Ik heb een geroosterd brood gegeten met boter. Verder was er maar 1 ding om als beleg er op te  doen en dat vind ik niet te eten, dus dan maar lekker kaal brood en ananas. Om 8.00 uur zouden we vertrekken, maar dat is Fiji time, dus het werd uiteindelijk 8.30 uur. Vandaag zijn we een rainforest/jungle trek gaan doen. Na 2 uur gereden te hebben en het bijna aanrijden van een koe die over de straat liep, kwamen we aan bij een rivier. Eigenlijk zouden we over 7 hangbruggen moeten lopen, maar door de regen was er net ervoor een neergestort, dus dat was niet meer mogelijk. Erg veilig idee, als de ladders al met de regen naar beneden vallen. We moesten nu eerst met een boot gaan varen. Het was echt zoals je wel eens in films ziet. We moesten op een steiger gaan staan en terwijl we daarop stonden, brak er weer een plank af. De boot viel ook bijna van rottigheid uit elkaar. We moesten 45 minuten varen door een echte jungle. Steeds bukken voor de takken die over de rivier hingen. Hierna kwamen we aan in een groot veld met heel hoog groen. Hier moesten we 3 kwartier doorheen lopen, echt helemaal door de modder. Alles was super glad. Ik ben een keer tot mijn knieën in de modder weggezakt. Ze moesten me met 2 man eruit trekken, ik zat helemaal vast. Uiteindelijk kwamen we aan bij de watervallen. Hier moesten we langs hele steile rotsen onszelf optrekken aan een touw om naar boven te klimmen. Omdat alles nat is hier, glij je bij elke stap bijna uit. In de waterval konden we zwemmen en van hoge rotsen afspringen. Omdat je je schoenen niet uit mocht doen, omdat je ze erna niet meer aan zou krijgen, hebben we dus met kleren en al aan gezwommen. Daar gaan mijn goede wandelschoenen. Het enige nadeel was, de hele heenweg die we hebben gelopen, moesten we ook weer terug. Dat betekende dus ook langs de gladde steile rotsen omlaag klimmen. Maar, er zijn vandaag maar 2 meiden uitgegleden en ik was daar niet bij. Daarna moesten we weer terug naar de boot. Eerst wassen in de vieze rivier omdat we helemaal onder de modder zaten en daarna moesten we een stuk door de rivier gaan lopen. Het is echt bruin water en je ziet helemaal niks onder je. Het zou nog een hele tijd duren voor de boot zou komen, dus daarom moesten we al beginnen met lopen. Toen de boot er eindelijk was, hebben 2 mensen hem een heel stuk moeten duwen. Omdat het water was gezakt, kon de motor niet draaien. Daarna zijn we naar ons volgende resort gegaan, Uprising Beach. Ik zou hier 3 nachten slapen omdat deze groep mij morgen helaas gaat verlaten. Ik had gedacht toen ik deze tour had geboekt dat ik 2 weken met dezelfde personen zou zijn. Ik was helaas de enige die deze tour 2 weken deed, dus ik moest van groep naar groep. De andere mensen hadden nu maar 4 dagen een tour. Aangekomen in het hotel zijn we gaan lunchen. Ik had een kleine maaltijd besteld voor maar 10 dollar (4 euro). Macaroni met kaas, 3 maanden geen macaroni gehad. Ik kreeg er ook nog frieten bij en ik heb het niet eens op gekregen. Dat noemden ze een kleine maaltijd. Ik kan het nog altijd niet geloven hoe goedkoop het hier is. We hadden hier een dorm room met 20 personen. Hier sliepen ook gewoon de mannen op de kamer die hier overal werken. Verder was het wel allemaal netjes. We zijn nog gaan zwemmen en ’s middags ben ik nog al mijn foto’s gaan uploaden. ’s Avonds zijn we weer met zijn allen gaan eten, want het was mijn laatste avondmaal met deze groep, dus ook aan de cocktail. Ik vind het heel jammer dat ik deze groep moet verlaten. We waren allemaal heel close en Kevin liep de hele dag te zingen door de jungle. Haha in het begin allemaal verschillende liedjes, maar omdat hij met alleen maar meiden was, begon hij daarna maar Britney Spears te zingen, en hij kende ook nog alle teksten. Er komt nu een ander meisje bij deze groep in mijn plaats (Julia). Zij doet wel de 2 weken tour, maar ligt 2 dagen voor op mijn programma. Ik zie haar dus overal alleen maar met wisselen van hotel, dat is echt balen.

Woensdag had ik een jetski tour. Ik was de enige die vroeg moest opstaan want ik werd al om 8.00 uur opgehaald. Ik ging alleen naar het ontbijt en even later kwamen Emy, Cassey en Kevin ook naar het ontbijt. Ze waren opgestaan zodat ik niet alleen hoefde te eten. Daarna weer afscheid genomen en ben ik bij de receptie gaan wachten. Daar zat nog een andere vrouw te wachten (Irina). Ik vroeg haar of ze ook de jetski tour ging doen. Eerst waren we in het Engels aan het praten, daarna bleek dat zij uit België komt, zo fijn om weer eens Nederlands te kunnen praten. Ik had een ticket voor een solo jetski, maar ik vind het meestal leuk voor even, maar niet voor lang. Zij had betaald voor met 2 personen op een jetski omdat dat goedkoper was. toen we bij het kantoor aankwamen waren er verder nog een vader met zoon en een koppel die deze tour gingen doen. Ik heb me die armen van die jongen eens bekeken en vroeg of Irina samen met mij op een jetski mocht. Ik weet dat het na een tijd zwaar wordt en wilde niet als enige meisje gaan varen. Dat was geen probleem. Eerst moesten we een dik uur over de open zee richting de eilanden gaan. Afgelopen nacht heeft het de hele nacht heel hard gestormd en de zee was heel erg ruw met hoge golven. In Nederland zou je dan niet eens de zee in mogen. Het was dus behoorlijk zwaar om daar doorheen te komen. Ik zat achterop en Irina was aan het sturen. Na een kwartier voelde ik mijn wond alweer openschuren. Door elke golf knal je keihard op de jetski en met dat zoutwater schuurde het behoorlijk. Na een kwartier had ik het eigenlijk al helemaal gehad en zou ik het liefst terug zijn gegaan. Hier is natuurlijk geen mogelijkheid voor. Eerst zijn we aangekomen bij een van de eilanden en hebben we foto’s kunnen maken. Daarna zouden we nog even moeten varen om naar de snorkelplaats te gaan. Ik dacht heel even binnendoor, dus ik ging nu sturen. Het bleek nog een dik half uur te zijn en terug naar de open zee met de hoge golven. Het was zo ruw en je moest zo veel kracht zetten om het stuur recht te houden, dat ik het meteen had gehad met sturen. Na dat stuk kwamen we aan op een stuk open zee waar het gelukkig rustig was. Hier konden we gaan snorkelen. Ze hadden ons van tevoren gewaarschuwd dat hier hele grote haaien leven en dat je niet moet schrikken als je een voor je ziet. Ik vroeg of ze gevaarlijk waren, maar ze zeiden dat de afgelopen 15 jaar is er maar 2 keer iets gebeurd was tussen haaien en de mensen, dus dat valt best mee. Ik vond dat eigenlijk al te veel. Maar ik heb toch besloten om te gaan snorkelen. Irina bleef op de jetski zitten en ik ben het water in gegaan. In de zee was ik alleen maar aan het letten op de andere mensen. Het enige waar ik aan kon denken was dat ik niet alleen in het water wilde zijn als ik een haai zou tegenkomen. Gelukkig hebben we geen haai gezien, alleen een kleine mantaray. Dit heb ik een tijdje volgehouden, maar was daarna weer blij dat ik weer op de jetski zat. Ik vond het toch maar niets in het water. Daarna moesten we nog een stuk varen naar het eiland waar we lunch zouden hebben. Hier bleven we een uur. We hebben hier gegeten en in de zee gezwommen. Er leven hier een paar gezinnen op het eiland maar verder helemaal niets. Iemand vroeg waar de wc was; het antwoord was: of achter de struiken of in de zee. Daarna moesten we helemaal rondom het eiland varen en dan nog dat grote stuk terug over de open zee naar het land. Omdat je nu van de andere kant komt, komen de golven van de zijkant wat het varen veel moeilijker maakt. Ik zat achterop en kon het helaas niet meer uithouden van de pijn. Mijn 1.5 week rust was nu weer voor niets geweest. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik het niet gedaan, maar ik dacht dat we gewoon een uurtje een tour gingen doen. We zijn uiteindelijk van 8.15 uur tot 13.00 uur weggeweest waarvan we maar een uur pauze hadden en een half uur snorkelen. Als je niks hebt dan is dit echt een super geweldige tour om te doen. Alleen had ik het probleem dat ik met mijn wond zat. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel en heb ik 2 uur in het zwembad gelegen om de wond te laten weken omdat ik geen bad op mijn kamer had. Daarna begon het te regenen en ik ben om 16.00 uur gewoon naar bed gegaan. Ik kon helemaal niet meer lopen, ben zelfs niet naar het restaurant gegaan om te eten.

Donderdag had ik gelukkig een rustdag. Vandaag zou een nieuwe groep aankomen in het resort. Ik heb eerst uitgeslapen tot 10.00 uur en ben daarna op internet gegaan. Op mijn kamer lagen ook 2 Zweedse meisjes waar ik de dag ervoor veel mee had gepraat. Ik ben met hun en Irina om 13.00 uur gaan ‘ontbijten’. Ondertussen was de nieuwe groep aangekomen. Ik ben me gaan voorstellen en daarna weer verder gaan eten. Het is maar een klein groepje. Met mij erbij zijn we met 2 jongens en 4 meiden. Na het eten had ik een afspraak om een full body massage te laten doen. Een uur voor je hele lichaam kost maar omgerekend 14 euro. Ik had nog nooit een echte massage gehad omdat ik daar normaal niks van moet hebben. Maar omdat ik nu spierpijn over mijn hele lijf had en we de volgende dag weer verder gingen met het programma, hoopte ik dat het hiermee minder zou worden. Jemig wat kon die vrouw knijpen! Dan vroeg ze weer of het te hard was, zei ik ja, deed ze 1 minuut rustig en dan ging ze weer. Pffff nooit meer als je spierpijn heb. Daarna heb ik nog gezwommen met de nieuwe groep en ’s avonds kon ik met Irina mee naar haar hotel om te douchen. Zij was naar een ander hotel gegaan omdat er wat fout was gegaan en ik ben met de taxi met haar meegegaan zij had een douche die je los kon halen, dus ik kon de wond even goed spoelen. Ik had net geluk, want in de hele stad is de hele dag geen water geweest omdat er een lek was. Op het moment dat ik ging douchen, was het net gemaakt. Daarna ben ik weer teruggegaan naar het hotel om met de nieuwe groep te gaan eten. Ondertussen kregen we nog een dansshow en daarna een vuurshow. Echt levensgevaarlijk, het waren gewoon kinderen die de show deden en een jongetje van pas 14 jaar die met echt vuur stond te gooien. Maar het was wel mooi om te zien.

1. Je Oompje:
    13 december 2013
    Jajaja 3 weken niks meer gehoord.
    We zeiden al tegen mekaar hier....... die zal waal aan het vrieje zeen dao.
    Blijkbaar dus mis.
    Alweer een mooi verhaal meid, topppppppppppppp
    Ik kan alleen maar zeggen, blijf genieten, en strakkies, een goeie vlucht retour naar Sydny.
    Hier is alles rustig meid, en we gaan langzaam naar de feestdagen toe.
    Zal wel vreemd zijn zonder jouw.
    Ik zal daarom een paar glazen meer drinken in Aostrao, zodat de geluidshinder niet minder is dan voorgaande jaren.
    Een hele dikke kus schat, en tot de volgende storyyyyyyyyyyyyyyyy
    xxx. Je suiker oompje.
  2. Mabelle:
    Hoi Danique,

Wat goed dat je ook allerlei spannende dingen uitprobeert!
    Yes , you can
  3. Mabelle:
    13 december 2013
    Oeps....Had te snel gedruk.
    Ik wilde nog zeggen: enjoy your expedition en lots of fun in Sidney
  4. Els Starmans:
    13 december 2013
    Wauw Danique.... wat een avontuur geweldig en weer en een mooi
    verhaal om te lezen, ik kijk weer uit naar je volgend avontuur!
    Enjoy xxx
  5. Marij Prickartz:
    Nog veel plezier op Fiji. Wens je fijne feestdagen. Xx Marij
  6. Maurice:
    15 december 2013
    Ik kan alleen maar schrijven: geweldig!